Pomoce:
- kij ok. 50 cm (ewentualnie dłuższy, np. kij od szczotki)
- sznurek
- 3 gumki recepturki
- torebki foliowe (reklamówki)
Na kiju mocujemy 3 gumki (po jednej na krańcach i środku). Czynność tę może wykonać dziecko, na początku trzymając kij w jednej ręce z czasem odejmując palce, w których trzyma kij. Doprowadzamy do sytuacji gdy utrzyma kij na dwóch palcach. [To wystarczy, trzeba pamiętać, że im dłuższy kij tym trudniej znaleźć jego środek ciężkości, ale także dokładniejsza waga]. Gdy dziecko znajdzie środek ciężkości, na to miejsce przesuwamy gumkę i ponownie sprawdzamy czy środek ciężkości się zgadza. Następnie wiążemy sznurek z gumką.



Dobrze jest pamiętać, że przed każdym ważeniem należy sprawdzić poziom wagi.
Lewa strona równa się prawej. Zjawisko wagi zostało wykorzystane w działaniach arytmetycznych (np. 1+3=4). Przy właściwie wykonanej wadze (równych odległościach) obie strony równoważą się w zależności od odległości rozłożenia między sobą odważników – najprostszą wersją tej wagi jest długa linijka (patrz zdjęcia). Tak jak w zabawce poniżej: po lewej stronie, gdzie ciężarki (spinacze) zostały zawieszone pod „6” i „4”. Suma tych wartości (10) musi pojawić się po drugiej stronie, by wywołać równoważenie. Tak więc zawieszamy odważniki pod cyframi (na odległościach): „2” + „8”. Przez co powstaje równanie 6+4=2+8. W takim wydaniu waga może być zastosowana w szkole do sprawdzania zgodności równań.
4 + 2 = 6
4 + 4 = 8