Pomoce:
- rura wentylacyjna (użyta: 12 cm średnicy)
- wentylator z włącznikiem (pochłaniacz)
- siatka materiałowa
- kilka skrawków papieru (do wchłonięcia)
Dajmy dzieciom przedmioty niezbędne do zbudowania odkurzacza i wysypmy kilka papierków na podłogę. Poprośmy dzieci aby z tych przedmiotów zbudowały odkurzacz.
Dzieci metodą prób i błędów muszą dojść do wniosku, że odkurzacz musi wciągać, a nie wypuszczać powietrze tak jak sugeruje to układ i charakter zastosowanych przedmiotów – wystarczy obrócić wentylator. Nim jednak to zrobią muszą najpierw zrozumieć jakie znaczenie w odkurzaczu ma każdy z podany im przedmiotów.
Dopiero po tak zbudowanym odkurzaczu dzieci mogą faktycznie sprawdzić czy ich odkurzacz pochłania. Niestety model odkurzacza przedstawiony na zdjęciach nie ma dużej mocy dlatego też w ostatnim etapie prób niezbędna będzie pomoc dorosłego.
Rysunki dzieci po zajęciach z wykorzystaniem modelu odkurzacza (tutaj)
Zróbmy teraz inny model odkurzacza. Wykorzystajmy suszarkę do włosów. Wsysanie suszarki będzie przedstawiać element wewnętrznego mechanizmu suszarki.
Oprócz suszarki będziemy potrzebować: kilku kartek papieru, nożyczek i taśmy klejącej.
Z kartek papieru zrobimy zrolowane tutki i skleimy je za pomocą taśmy klejącej.
Tak przygotowane tutki należy przyłożyć do otworu w który suszarka wsysa powietrze. UWAGA! należy bardzo uważać, aby nie przegrzać suszarki i nie doprowadzić do zwarcia. Nie wolno też w całości zamykać dostępu powietrza gdyż może to grozić jej zepsuciem i przepaleniem. Tę czynność wykonują dorośli!
To co będziemy odkurzacz to będą drobne kawałki papieru.
Papierki osadziły się na siatce zabezpieczającej suszarki. W odkurzaczu zatrzymałyby się w worku materiałowym.