Pomoce:
- dwa pojemniki wysokie, jeden z wodą
- słomki
- wężyk sylikonowy – zwany także: wężykiem igielitowym (sklep zoologiczny lub budowlany)
- dwa spinacze dla swobody przeprowadzenia doświadczenia
- miska
- plastelina
- pinezka
- krzesło lub inny wysoki przedmiot, na których można bezpiecznie ustawić pojemnik z wodą
Zastosowanie fontanny na zajęciach w przedszkolu opisałem w książce na stronie 187-188: Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018). O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .
Zawarte na tej stronie informacje bazują na treści zapisanej w książce i rozszerza je.
Uzupełnienie treści zawartych w książce:
Fontanna słomkowa. Instrukcja zastosowania słomki. Podstawową zasadą jest napełnienie słomki wodą. W tym celu zanurzamy słomkę w wodzie i przed jej wyjęciem zamykamy otwór. W ten sposób woda pozostanie w słomce gdy będziemy ją obracać poza naczynie.
Czynność tak jest potrzebna do opróżniania pełnego wody akwarium, basenu lub baku samochodu.
Badanie zjawiska. Na krześle (podwyższeniu) ustawiamy pojemnik z wodą, do którego wkładamy wężyk i mocujemy go (dla wygody) spinaczem. Drugi koniec wpuszczamy do pojemnika pod krzesłem.
Poprzez wessanie powietrza w rurce doprowadzimy wodę do dołu [podobnie jak w przykładzie ze słomką z tą różnicą, że słomka jest krótka i łatwo było wywołać ten efekt, w przypadku węża należałoby napełnić go w całości wodą dbając by nie było w nim pęcherzyków powietrza]. Odtąd woda zacznie płynąć.
Sprawdzimy jak szybko potrafi płynąć. Zrobimy to zmieniając wysokość dolnego pojemnika (różnicę w wysokości między pojemnikami).
Jeśli rurka będzie zbyt wysoko woda przestanie płynąć – zatrzyma się, jeśli nadal będziemy ją podnosić (względem źródła wody) woda cofnie się – zacznie płynąć w przeciwnym kierunku – do dołu – do źródła.
Fontanna. Pojemnik z wodą ustawiamy na krześle (stole lub parapecie) i wkładamy do niego wężyk (dotyka dna). Mocujemy go (dla wygody) spinaczem do krawędzi pojemnika. Drugi koniec wężyka mocujemy na krawędzi miski na dole (za pomocą drugiego spinacza) w taki sposób aby wystawał – to będzie fontanna. Teraz wystarczy wessać powietrze z wężyka i jeżeli pierwszy pojemnik stoi wystarczająco wysoko (np na krześle) woda popłynie z dużą mocą. Jednak wystarczy obniżyć nieco górny pojemnik (lub podnieść pojemnik z fontanną) by zmniejszyć siłę tryskającej wody.
W tej chwili nasza fontanna wygląda jak małe źródełko.
Teraz przygotujemy efekt fontanny. Wystarczy zatknąć plasteliną otwór wężyka przy dolnym pojemniku i nakłuć go pineską w tych miejscach z których chcemy aby tryskała woda.
Następnie ponownie zassać wodę i… gotowe.
Uwaga, proszę pamiętać dolewać wodę do górnego pojemnika w innym wypadku fontanna przestanie działać.
Zajęcia można kontynuować budując model wieży ciśnień.
Eksperymentem związanym z tym doświadczeniem jest woda dąży do utrzymania takiego samego poziomu.