Pomoce
- pudełko po zapałkach
- sznurek
- 2 spinacze
- nóż
- butelki plastikowe – najlepiej takie, które mają wgłębienie
Trzy najprostsze do wykonania modele kolejki linowej opisałem w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronach: 84; 94-96; 100; 207-208. Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. Sugeruję najpierw przeczytać opis znajdujący się w książce. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk
Kolej linową można także przedstawić w inny sposób – koncentrując się na mechanizmie obrotowym.
Zaczniemy od zbudowania kolejki górskiej – jedno krzesło jest wyżej a drugie niżej.
Na linę założymy koszyczek lub kubeczek po jogurcie, z przymocowanym sznurkiem oraz kołowrotkiem (do nabycia w sklepie budowlanym).
Tak przygotowany kołowrotek umieszczony na linie można zacząć spuszczać z wyżej położonej stacji kolejki.
Aby wciągnąć wagonik do góry można do niego zamontować sznurek – dziecko na krześle może je samodzielnie wciągnąć (można też zastosować silnik elektryczny).
Oto zdjęcia z zajęć w przedszkolu (5-latki) podczas, których dzieci uczą się strzelać do pokrywy papierowymi kulkami. Więcej: Słoneczne Przedszkolne nr 5 w Żyrardowie.
A to przykładowe rysunki dzieci po takich zajęciach:
Zabawa: dzieci mogą zbudować sieć połączeń między krzesłami w sali i przesyłać sobie za pomocą pudełka po zapałkach małe guziki.