Pomoce:
- szklanki, kufle, kieliszki (przeźroczyste o gładkich powierzchniach)
- kwadratowe lub prostokątne naczynie szklane
- mała szklaneczka
- taśma dwustronna
- ludzik Lego lub Kinder-niespodzianki
- folia przeźroczysta (np. do drukarki)
- lupa
- spryskiwacz do roślin
Popatrzcie na tę zabawkę.

A teraz popatrzcie na nią przez tę szklankę z wodą, co się zmieniło? … (dzieci opowiadają)
Przyjrzyjcie się tej zabawce jak wygląda w tym naczyniu.

Wleje do niego wodę, a wy obserwujcie jak się zmienia … (dzieci opowiadają)

A teraz? [Dorosły nakłada szklaneczkę na zabawkę dnem do góry i przytrzymuje] … (dzieci opowiadają)

Zobaczcie teraz jak zmieniają się przedmioty, kiedy popatrzycie na nie przez kroplę wody. [Dorosły na bezbarwną folię kładzie kroplę wody. Do obserwacji pomocne może być użycie kartki papieru z wyraźnie narysowanymi liniami tabeli (plik)].
Kropla wody podobna jest do lupy – powiększa.

Zobaczcie można to też zobaczyć w kroplach deszczu. [Jeśli w tej chwili nie pada deszcz, szybę można zrosić spryskiwaczem do roślin]
Albo w kulistej naczyniu, które też przypomina kroplę deszczu.
