O produkcji prądu mówi się już dzieciom przedszkolnym. Pokazuje się im schemat sieci energetycznej i wyjaśnia, że prąd „produkuje się” w fabrykach nazywanych elektrowniami. Zaraz po omówieniu elektrowni (jako kluczowego źródła Polskiego prądu) przechodzi się do omówienia alternatywnych źródeł prądu elektrycznego: elektrowni wodnych, słonecznych i wiatrowych. Niestety nie o wszystkich mówi się w polskich podręcznikach.
O prądnicach, generatorach prądu już była mowa na Dziecięcej Fizyce (elektrownia wodna). Konstruowane było wówczas urządzenie, które wytwarzało prąd pozwalający zasilić diodę. Tym razem nadszedł czas na produkcję prądu elektrycznego z wiatru. Pomysł nie jest nowy, a inspirację zbudowania modelu zawdzięczam Janowi Krotkyemu z Uniwersytetu West Bohemia w Plezń (Republika Czeska), z którym miałem przyjemność występować na Międzynarodowej Konferencji Politechnicznego Wspomagania Rozwoju Dzieci w Czechach (2022).
Przejdźmy teraz do konstrukcji samego modelu.
Do zbudowania modelu turbiny wiatrowej, będzie potrzebny stojak (zbite dwa fragmenty desek) oraz na stałe zamontowany generator prądu (silnik DC, najlepiej o napięciu do 12V). Do silnika należy podłączyć próbnik prądu elektrycznego i ustawić jego pokrętło na 20V lub 200V (prąd stały), w zależności od tego jak szczegółowe będziemy chcieli odczyty.
Przy tak skontrowanym modelu turbiny wiatrowej dzieciom rozdamy korki od butelek (lub kawałki styroduru), wykałaczki i kawałki tektury. Ich zadaniem będzie zbudowanie łopat wiatraka, który po zamontowaniu na wał (oś) generatora (silnika) będą dmuchać i obserwować wskaźnik pomiar na urządzeniu pomiarowym. Oto zdjęcia z pracy z moimi pierwszymi testerami.
P.S. Proszę się nie obawiać „minusa” na wyświetlaczu, nie oznacza, że produkujecie „prąd ujemny”. Zniknie jeśli odwrócicie biegunowość lub zaczniecie kręcić wirnikiem w drugą stronę / dmuchać w drugą stronę łopat 🙂
Jak widać, to zajęcia baaardzo praktyczne. Nastawione na szukanie najlepszych rozwiązań – jak zbudować łopatę wiatraka, który będzie generował najwięcej prądu elektrycznego. Zajęcia adresuję dla uczniów wczesnej edukacji i starszych.