Mieszanie płynów i substancji

Pomoce:

  • szklanka z wodą
  • słomka
  • mleko
  • torebka z herbatą
  • olej
  • butelka
  • atrament

Zajęcia dla najmłodszych 😉


Pipetka służy do przenoszenia płynów. Za jej pomocą zmieszam mleko z wodą. Popatrzcie jak zachowują się krople. To prawdziwe widowisko.

ładuję zdjęcie
 

ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie


Widowisko w szklance herbaty.

ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie


Nie każdy jednak płyn rozpuszcza się w wodzie. Na początek wlejmy do wody odrobinę oleju.

ładuję zdjęcie
Powódź w butelce. Teraz butelki do połowy zapełnionej wodą wlewamy atrament, a następnie dolewamy olej (tyle ile wejdzie). Po zakręceniu butelka nadaje się do mieszania. Za szkłem będzie można zobaczyć ciekawe przejścia kolorystyczne.

ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie
Po kilku godzinach można zauważyć, że woda z atramentem stała się „mniej niebieska”.

ładuję zdjęcie


Pojawienie się warstw – oleju i wody, można kontynuować ostrożnie wlewając płynny miód oraz syrop. Te cztery produkty ostrożnie wlane do tej samej szklanki sprawią, że miód osadzi się na dnie, nad nim będzie syrop, wyżej – woda, a na samej górze olej. Powodem tego jest różnica w gęstości płynu: miód – największa gęstość, a olej – najmniejsza.

Eksperyment, w którym można zobaczyć efekt różnicy gęstości płynów można zobaczyć wkładając jajko do wody z solą (solanki).

Eksperyment ten można przeprowadzić w dwojaki sposób – techniką jednej grupy i techniką grup równoległych. Prowadząc go wśród dzieci przedszkolnych warto zastosować technikę jednej grupy.

Eksperyment z zastosowaniem jednej grupy – przed dziećmi stoi słoik z wodą. Jak myślicie co się stanie gdy włożymy jajko do słoika z wodą? Gdy jajko (niegotowane) jest już w środku: Teraz do tego słoika wsypiemy sól. Jak myślicie co się stanie?. Po wsypaniu kilku łyżeczek widać jak jako unosi się do góry. Co się stało?, Jak myślicie dlaczego się tak stało?.

ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie
Eksperyment z zastosowaniem grup równoległych – przed dziećmi stoją dwa słoiki z wodą. Do jednej z nich wsypujemy kilka łyżek soli. Informujemy dzieci, że do obu włożymy jajka – pytamy co może się z nimi stać – jaka będzie różnica między tym jajkiem, które jest w wodzie a tym, które zostanie zanurzone w wodzie z solą? Po przeprowadzeniu eksperymentu pytany: Co się stało? i Jak myślicie dlaczego się tak stało?

ładuję zdjęcie ładuję zdjęcie