Ton dźwięku a wypełnienie przedmiotów

Pomoce:

  • metalowe (na zdjęciach) lub plastikowe pojemniki
  • łyżka lub inny przedmiot do stukania
  • różne materiały do wypełniania (np. woda, ryż, piasek, chusteczki itp).

Badanie wypełnienia obiektów nie zaglądając do nich, ani nie podnosząc je może odbywać się poprzez uderzanie w nie np. łyżką. Dla wielu dorosłych umiejętność ta wydaje się intuicyjna – rozpoznawanie kiedy przykryty wieczkiem garnek jest pełny, a kiedy pusty. Wystarczy raz stuknąć a niektórzy z nas są nawet w stanie pokazać poziom wypełnienia nieprzeźroczystego pojemnika. Wiedza ta nie zawsze jest pewna dla małych dzieci i ponieważ jest dość prosta do przeprowadzenia wśród dzieci przedszkolnych warto je z tym zapoznać.

Zastrzegam jednak, że naszym celem (w tym przypadku) z pewnością nie jest dostarczenie dzieciom wiedzy (że tak można ustalać poziom wypełnienia obiektów – choć realizuje się ten cel niejako przy okazji), ale kształtowanie postawy badawczej, a więc ciekawości w odkrywaniu tego świata.

Zaczynamy od przygotowania dwóch nie przeźroczystych pojemników, oraz ich przykrywek. Ja wykorzystałem do tego dwie puszki (ponieważ wydają ładne dźwięki po uderzeniu) oraz foliówkę z recepturką (ponieważ to miałem pod ręką :-).

Używam na początek dwóch puszek by w jeden umieścić dużo a w drugiej mało wody, ryżu, grochu itp. (chodzi o jaskrawą różnicę!). Następnie poprzez zagadki dzieci mają odgadywać kiedy w pojemniku jest dużo, a kiedy jest mało przestrzeni. Dzięki tak przygotowanym zagadkom (i wielu próbom) u dzieci wyrabia się doświadczenie – zaczynają się orientować, że gdy usłyszą wyższy dźwięk (cieńszy) to pojemnik jest pusty, a gdy niższy (grubszy) to puszka jest pełna.

Wydaje się, że najłatwiej dzieciom będzie ustalić różnice kiedy w puszkach będzie ryżu. Tego typu działanie ma na celu zrozumienie przez dzieci sensu sytuacji edukacyjnej.

Dla kolejnego ćwiczenia warto zamienić ryż na groch.

Teraz proponuję dzieciom rozpoznawanie jak rozpoznać napełniony pojemnik jeśli w środku znajduje się płyn (woda).

Podchwytliwym pytaniem będzie zapełnienie puszek papierem ręcznikowym.