Czerwony filtr

Pomoce:

  • folia do bindowania: zielona i czerwona
  • cytryna (lub banan), pomidor, marchewka, ogórek, sałata,
  • kartki papieru
  • kredki lub mazaki

Jakiego koloru jest niebo widziane za zieloną folią?… A jakiego koloru są liście roślin?… Jakiego koloru jest ten kwiat?…

Dam ci teraz czerwoną folię – opisz jak wygląda ten sam świat zza tej folii? Jakiego koloru jest niebo… a te rośliny….

Przyjrzyjcie się tym przedmiotom (cytryna (lub banan), pomidor, marchewka, ogórek, sałata) zza folii zielonej i powiedzcie jaki kolor ma żółta cytryna?… na jaki kolor widzicie pomidor?… jakiego koloru jest teraz ogórek?… a sałata?…

Przygotujcie teraz dwie kredki: czerwoną i zieloną. Narysujcie czerwoną biedronkę, a wokoło zielony liść.

Zobaczcie teraz jak wygląda wasz rysunek przez zieloną folię?… Czy wszystko na nim jest widoczne?… W jakich jest kolorach?

A teraz przyjrzyjcie się swojemu obrazkowi przez folię czerwoną. Czy wszystko nadal jest dobrze widoczne? A co się stało? … Coś zniknęło?… A to ciekawe. Dlaczego zniknęło, jak myślicie?


Propozycje rysunków do wykonania (wystarczy kontur):

  • zielony stworek z czerwonymi włosami,
  • czerwone maki na zielonej łące,
  • czerwona papuga na zielonym drzewie,
  • czerwone i zielone korale (ile jest zielonych a ile czerwonych?),
  • czerwony samochód na trawie,
  • zielona owca i czerwone rogi (owca – baran)
  • zielony dom i czerwone skrzydła łopat (dom – młyn)
  • osoba siedząca na krześle (kolor zielony) i czerwone koła wózka inwalidzkiego

Zagadka: co widzisz na tym obrazku? Obejrzyj go przez zieloną, a teraz czerwoną folię.

Przykładowa tabela do kolorowania: plik.

Uwaga, do rysunków dzieci mogą użyć analogicznych kolorów do wyżej wymienionych – zielonej i czerwonej. Czerwony można zastąpić np. pomarańczową, żółtą czy różową, a zielony – czarną, granatową, niebieską czy fioletową.


Różowe okulary i nietylko. W podobny sposób można obserwować świat, wystarczy wykonać okulary z odpowiednio zabarwionymi „szkłami” – foliami.