Bateria

Pomoce:

  • pół cytryny
  • drucik miedziany i drucik stalowy (spinacz biurowy) lub monety 20 gr i 5 gr
  • bateria 4,5V naładowana (pełna)
  • bateria 4,5V wyczerpana (pusta)
  • latarka „kieszonkowa” (na baterie 4,5V)

Bateria jako magazyn energii elektrycznej.

lub

Bateria cytrynowa przedstawia zjawisko elektrochemiczne, aby je poczuć wystarczy dotknąć językiem obu drucików (miedzianego i stalowego) lub monet. Uwaga, druciki należy wetknąć w tę samą komorę połówki cytryny (jak na zdjęciu) w taki sposób, aby druty się nie dotykały.

Bardziej zjawiskowe (i wciąż bezpieczne) jest zastosowanie baterii o wyższym od cytryny napięciu (4,5V). Przy jej zastosowaniu wyraźnie czuć mrowienie na końcu języka. Świadczy to o reakcji prądu elektrycznego. Uwaga, zastosowanie baterii o wyższym napięciu, np. 9V, które zapewni jeszcze większe „kopnięcie”, może być dla dzieci zbyt dużym szokiem, więc wystarczy jeśli wykorzystamy baterię 4,5V i uprzedzimy dzieci o tym co może się stać.


Bateria jako wyczerpywane źródło energii elektrycznej.

Przedstawienie tego zjawiska możliwe jest do zaprezentowania w formie eksperymentu:

Sprawdzimy czy latarka zaświeci jeśli włożę do niej tę baterię (pełną)… Świeci. Teraz wymienię baterię i włożę inną (pustą). Sprawdzimy czy teraz zadziała… Nie świeci. Jak myślicie dlaczego przy tej baterii latarka świeci, a przy tej nie? (czas na pomysły dzieci). Podsumowanie: prawdą jest, że baterie mogą się wyczerpać, w każdej z nich jest zgromadzona pewna ilość energii. Kiedy korzystamy z tej energii np. świecimy latarką, ubywa jej w baterii. Dlatego może się ona wyczerpać tak jak w tej baterii (pustej). Na udowodnienie dzieciom tej formuły, można pozostawić włączoną latarkę do momentu aż bateria się zupełnie rozładuje. Temat ten może być wstępem do wyjaśnienia dzieciom, że energię trzeba oszczędzać, a także do tematu ponownego ładowania baterii.