Mieszanie różnych substancji w wodzie

Pomoce:

  • szklanki z ciepłą i zimną wodą
  • produkty, które można mieszać z wodą (sól, cukier, mąka, pieprz (mielony), ziemia (ogrodowa))
  • łyżeczki (dla każdego dziecka)
  • ścierki do ścierania wylanej wody

Doświadczenie może być przeprowadzone wśród najmłodszych przedszkolaków, warto jednak zacząć zajęcia od porównania tylko ciepłej wody, a na następnych zajęciach dodać doświadczenie z zimną wodą. Niżej przedstawiam doświadczeniem z wykorzystaniem ciepłej i zimnej wody.


Sprawdzimy jak w wodzie zachowuje się cukier, mąka, pieprz, sól i odrobina ziemia.

zdjęcie


Młodsze dzieci

Najpierw dzieci powinny posmakować wodę, a następnie to co zamierzamy wsypać (np. cukier). Następnie powinny wsypać (samodzielnie) substancję do wody i zamieszać ją, a następnie ponownie zasmakować wodę. Tak przeprowadzone doświadczenie to eksperyment z zastosowaniem techniki jednej grupy.

zdjęcie zdjęcie
zdjęcie zdjęcie


Starsze dzieci

Starsze dzieci nie potrzebują już próbować po każdym wsypaniu substancji (np. soli czy cukru). Istotne jest to, aby mogły poszerzyć swoje doświadczenie, np. oto jak temperatura wody (ciepła i zimna) wpływa na rozpuszczanie wody).

Sól. Zacznijmy od soli, sprawdzimy co się stanie gdy wsypiemy sól do zimnej wody. Najpierw każde z was otrzyma szklanki z ciepłą wodą i zimną. Sprawdźcie, w której szklance jest ciepła a w której zimna woda… Dobrze, a teraz weźcie trochę soli na do ręki (lub na łyżeczkę) i wsypcie ją do szklanki z zimną wodą, a teraz tyle samo do szklanki z ciepłą wodą.

Na zdjęciu: w szklance po lewej jest zimna woda, po prawej ciepła.
zdjęcie
[Obserwacja] Popatrzcie jak zachowuje się sól w szklance z zimną, a jak w ciepłej wodzie… Powiedzcie czy rozpuściła się już w obu szklankach?… Pomieszajcie łyżeczką wodę w obu szklankach i popatrzcie jaki jest efekt. [Warto trochę poczekać aż sól osiądzie – widać będzie, że w szklance z zimną wodą, sól osiada wolniej]

zdjęcie
Co się stało? … Faktycznie, po wymieszaniu w zimnej wodzie zostało więcej soli niż w ciepłej.

zdjęcie zdjęcie
Ale czy tyle soli wsypaliście czy może więcej, a może mniej?… Faktycznie – więcej, co się stało z pozostałą, jak myślicie?… Część soli rozpuściła się w wodzie i dlatego też teraz nie można jej zobaczyć. Żeby to sprawdzić weźcie łyk wody z obu szklanek (lub z łyżeczki)… Widzicie woda ma smak soli, a mimo to jest przeźroczysta. Świadczy to o tym, że sól rozpuściła się w wodzie.


Cukier. [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Sprawdźmy teraz cukier. Do pierwszej i drugiej szklanki wsypcie po 3 łyżeczki cukru. Teraz popatrzcie jak zachowuje się cukier w szklankach…

Na zdjęciu: w szklance po lewej jest zimna woda, po prawej ciepła.
zdjęcie
Teraz wymieszajcie łyżeczką wodę i ponownie sprawdźcie.

zdjęcie


Pieprz (mielony). [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Zobaczymy teraz jak przyprawa nazywana pieprzem miesza się z wodą zimną i ciepłą. Po wrzuceniu kilku płatków mielonego pieprzu, można obserwować jak te unoszą się na powierzchni, a w ciepłej wodzie po chwili upadają na dno.

Na zdjęciu: w szklance po lewej jest zimna woda, po prawej ciepła.
zdjęcie zdjęcie


Mąka. [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Sprawdźmy teraz jak rozpuszcza się w zimnej a jak w ciepłej mąka, którą dorośli wykorzystują do pieczenia ciast i chlebów… Okazało się, że mąka dokładniej rozpuściła się w ciepłej wodzie niż w zimnej.

Na zdjęciu: w szklance po lewej jest zimna woda, po prawej ciepła.
zdjęcie zdjęcie


Ziemia (ogrodowa). [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Ziemia również łatwiej rozpuszcza się w ciepłej wodzie niż zimnej.

Na zdjęciu: w szklance po lewej jest zimna woda, po prawej ciepła.
zdjęcie zdjęcie
zdjęcie


Dalsze propozycje: zaparzanie herbaty w ciepłej i zimnej wodzie