Świat widziany w wodzie

Pomoce:

  • szklanki, kufle, kieliszki (przeźroczyste o gładkich powierzchniach)
  • kwadratowe lub prostokątne naczynie szklane
  • mała szklaneczka
  • taśma dwustronna
  • ludzik Lego lub Kinder-niespodzianki
  • folia przeźroczysta (np. do drukarki)
  • lupa
  • spryskiwacz do roślin

Popatrzcie na tę zabawkę.

A teraz popatrzcie na nią przez tę szklankę z wodą, co się zmieniło? … (dzieci opowiadają)

Przyjrzyjcie się tej zabawce jak wygląda w tym naczyniu.

Wleje do niego wodę, a wy obserwujcie jak się zmienia … (dzieci opowiadają)

A teraz? [Dorosły nakłada szklaneczkę na zabawkę dnem do góry i przytrzymuje] … (dzieci opowiadają)

Zobaczcie teraz jak zmieniają się przedmioty, kiedy popatrzycie na nie przez kroplę wody. [Dorosły na bezbarwną folię kładzie kroplę wody. Do obserwacji pomocne może być użycie kartki papieru z wyraźnie narysowanymi liniami tabeli (plik)].

Kropla wody podobna jest do lupy – powiększa.

Zobaczcie można to też zobaczyć w kroplach deszczu. [Jeśli w tej chwili nie pada deszcz, szybę można zrosić spryskiwaczem do roślin]

Albo w kulistej naczyniu, które też przypomina kroplę deszczu.