Poziom wody – poziomica

Pomoce:

  • szklanka
  • woda z barwnikiem
  • strzykawka
  • flakonik po aromacie kuchennym
  • poziomica
  • różne klocki (np. drewniane)

Przyjrzyjcie się tej zabarwionej wodzie w szklance. Jak wygląda jej poziom wody …

A teraz? … A teraz? …

Sprawdźmy teraz jak zachowa się woda w kubeczku na huśtawce – czy się wyleje jeśli zaczniemy nim kręcić?

Sprawdźmy teraz jak zachowa się woda w butelce, którą będziemy przechylać i bujać?

butelka trzymana i butelka swobodnie puszczona w ruch

Wykorzystując okazję możemy również sprawdzić jak będzie się zachowywać woda jeśli zakręcimy butelkę z wodą – powstanie menisk wypukły. Pod wpływem siły odśrodkowej woda jest naciskana na ściankę naczynia. Doświadczenie to możemy rónież powtórzyć na placu zabaw jeśli przymocujemy butelkę do kołowrotka.


Czy zauważyliście jaki poziom zawsze wskazuje woda? … Tak, woda zawsze wskazuje poziom. Tę właściwość wykorzystuje się w narzędziach zwanych poziomicami.

Służą one do ustalania czy budowany z cegieł mur jest równy w poziomie (prosty). Jeśli nie budujący go (murarz) musi go poprawić.


Budujemy poziomicę. Do fiolki wlewamy (za pomocą strzykawki) wodę (najlepiej zabarwioną) pozostawiając trochę miejsca na bąbelek powietrza.

Poziomica gotowa.


Wykonana poziomica jest tą samą, która znajduje się w narzędziu zwanym poziomicą.

Takie narzędzie służy do ustalania pionu czy poziomu


Zastosowanie. Zbudujemy teraz dwie wieże i ustalimy czy są tej samej wysokości. Do zbudowania wież wykorzystamy różne klocki. Za każdym razem gdy położymy klocek sprawdzimy wysokość wież. Celem tego ćwiczenia (podobnie jak następnej zabawy) jest ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosku ze wskazówki poziomicy.


Zabawa – poziomica. Za ścianą jest druga wieża. Zadaniem dzieci jest wskazywać nauczycielowi jaki klocek teraz powinien ustawić na wieży aby metodą prób i błędów ustawić wieżę takiej samej wysokości. Po ustawieniu każdego klocka należy sprawdzić czy wysokość została już osiągnięta.