Maszyny uczące

Proste maszyny uczące są zazwyczaj dostępne w sklepach, jednak sposób ich zbudowania nie powinien nastręczać trudności dorosłym, a sposób ich zastosowania większych trudności dzieciom – starszym przedszkolakom. Niżej zaprezentuję kilka propozycji maszyn uczących.

Pomoce:

  • bateria 4,5V
  • brzęczyk do 6V (lub żarówka 3,5V i jej mocowanie)
  • druciki 0,5 mm (drut jednożyłowy)
  • 4 zaciski zwane „krokodylkami” – mocowanie ułatwia łączenie ze sobą elementów obwodu
  • spinacze do kopert (w sklepie papierniczym)
  • kartoniki z zadaniami
  • sztywny karton papieru
  • klej do papieru
  • czysty 1 litrowy karton po mleku
  • rylec lub długopis
  • pudełko po butach
  • plastelina
  • plastikowy kubeczek po jogurcie
  • farba akrylowa
  • „puszyste druty” (w sklepach zabawkowych)
  • pusty karton po mleku

O tym jak zbudować prostą maszynę uczącą znajdziesz w książce: Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 120-121. Tu przedstawiam rozszerzenie informacji zawartych w książce.

Zawarte na tej stronie informacje bazują na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .


Podaję kilka maszyn do samodzielnego wykonania

Zastosowanie: zabawki przedszkolne (maszyny uczące). Przykładem takiej zabawki jest (np.) kojarzenie nazw państw, flag i nazw stolic. Konstrukcja zaproponowana na zdjęciu (poniżej) umożliwia kojarzenie nie tylko trzech elementów naraz ale również osobno nazw krajów z flagami i osobno flag z nazwami stolic.

Model łatwiejszy do wykonania

W pustym kartonie po mleku należy zrobić tyle samo otworów na przeciwległych ścianach. Przez otwory należy przewlec fragmenty drutu pozbawione izolacji na końcach. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie gdzie znajdują się dwie części tego samego drutu.

Model trudniejszy do wykonania

Wewnątrz pudełka znajduje się tylko jeden drut, który połączony jest z żarówką. Zadaniem użytkownika jest za pomocą tylko (!) baterii odgadnąć, które z tych drucików zamykają obwód.