O stronie

Non-profit

Portal Dziecięca… w całości jest stroną non-profit (niekomercyjną – nie przynoszącą zysku autorowi). Nie należy ona także do obowiązków wynikających z pracy nauczyciela. Jej powstanie oraz finansowanie (utrzymanie serwera oraz domeny) wynikają z chęci i poświęcenia prywatnych środków. Proszę to wziąć pod uwagę oceniając stronę jako całość. Dziękuję osobom, które poświęcają swój czas za wysłanie kilku miłych słów uznania oraz wsparcia dobrym słowem do kontynuowania pracy. (wyślij e-mail poparcia: dzieciecafizyka@gmail.com).

Adresaci. Dziecięca fizyka, przyroda i chemia przeznaczona jest dla:

  • rodziców i opiekunów dzieci
  • nauczycieli (przedszkoli, szkoły podstawowej i świetlic środowiskowych)
  • osób prowadzących klub młodego odkrywcy, naukowe spotkania młodzieżowe, kluby małych badaczy
  • osób prowadzących kolonie, zielone szkoły

Idea Dziecięcej Fizyki. Portal zawiera pomysły na eksperymenty i doświadczenia naukowe i pseudonaukowe. Ideą autora portalu jest przygotować treści świata nauki w sposób uproszczony w taki sposób by najmłodsi (przedszkolaki) mogli go zrozumieć i cieszyć się możliwością poznawania świat. Wykorzystanie pomysłów zawartych w portalu ma na celu rozwinięcie naukowej, badawczej, odkrywczej postawy u dzieci. Autor zdaje sobie sprawę, że przedstawienie uproszczonego obrazu świata musi budzić wiele obaw, niejasności i komplikacji terminologicznych.

Autor zapewnia, że strona Dziecięca Fizyka NIE jest wolna od błędów dlatego też uprasza się osoby odwiedzające do udzielania informacji o błędach oraz propozycji korekty (wyślij mail informujący o błędzie).

Trochę teorii

Fizyka to…

„nauka przyrodnicza zajmująca się badaniem ogólnych właściwości materii i zjawisk w niej zachodzących, a także wykrywaniem ogólnych praw, którym te zjawiska podlegają. Ogólnie fizyka dzieli się według stosowanych metod na doświadczalną i teoretyczną” („Nowa Encyklopedia Powszechna PWN”, Warszawa, 1995)

Dla nas (nauczycieli dzieci przedszkolnych i szkolnych uczniów) istotna jest fizyka doświadczalna, która zajmuje się

„obserwacją, wykrywaniem zjawisk fizycznych, wykonywaniem doświadczeń i pomiarów wielkości fizycznych, szukaniem związków między różnymi wielkościami fizycznymi, czyli odkrywaniem tzw. praw empirycznych” (T. Molenda, J. Stelmach, „Fizyka”, Interbook, Szczecin 1997, s. 7).

To ona zapewnia dzieciom odkrywanie świata drogą uczenia się przez działanie.

Nazwa „Dziecięca Fizyka” określa charakter „pierwszego” pseudonaukowego spojrzenia dziecka na świat przyrody, fizyki czy chemii. Ten prymitywny jeszcze umysłowy obraz pełen jest nieścisłości i niedomówień. Braki w informacjach wynikają z ilości doświadczeń jaką mali badacze zdążyli zgromadzić podczas swego życia. To właśnie doświadczenie wpływa na charakter ich rozumowania i przejawia się w „naiwnym” postrzeganiu fizyki czy przyrody (O. Lipmanna i H. Bogena „Die Naive Physik” [naiwna fizyka]). Zdobywanie wiedzy na temat otaczającego świata: zjawisk, procesów, urządzeń, narzędzi, ludzkiej pracy itp. zmienia sposób jego postrzegania. Dzieci zaczynają dostrzegać panujące w świecie reguły, kojarzą ze sobą sytuacje, w których się one sprawdzają, zaczynają je przewidywać i wykorzystywać. Stają się świadomi praw natury, a przez to przewidujący niebezpieczeństwa. Wszystko to warunkowane jest ich poznaniem, a więc tym w jaki sposób wprowadzić je do świata nauki dbając o ich ciekawość poznawczą i bezpieczeństwo. To będą pytania, na które będę staram się odpowiedzieć na stronach Dziecięcej Fizyki, Dziecięcej Przyrody i Dziecięcej Chemii.

Prawo autorskie

Pamiętaj, że na stronie obowiązuje prawo autorskie w myśl, którego kopiowanie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie tekstów, zdjęć, animacji i innych materiałów, chronionych przez prawa autorskie, bez wiedzy i zgody autora jest zabronione (dotyczy fragmentów lub całości).

Takie działania mogą podlegać karze (zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83, wraz z późniejszymi zmianami).

Dlatego też jeśli chcesz wykorzystać materiały przestrzegaj prawa i napisz e-mail. Chętnie udzielę zgodny na wykorzystanie materiałów jeśli podasz sensowny cel. Zanim jednak wykorzystasz materiał poczekaj na pisemną zgodę autora. Bez otrzymania pisemnej zgody łamiesz prawo i podlegasz karze.

Strona Dziecięca fizyka, zawierająca podstrony: Dziecięca przyroda i Dziecięca chemia została zarejestrowana na stronie dookreślającej prawo do korzystania z materiałów edukacyjnych prezentowanych w internecie Creative Commons, oto szczegóły prawa autorskiego dotyczącego tej strony:

Dziecięca fizyka by Jan Amos Jelinek is licensed under a
Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska License.
W oparciu o utwór dostępny pod adresem http://dzieciecafizyka.pl/
Permissions beyond the scope of this license may be available at http://creativecommons.org/licenses/.

Symbole prawne przedstawione w ikonie oznaczają w skrócie:

  • (BY) powiadom autora o wykorzystaniu materiałów z portalu Dziecięca fizyka, powielaj je z zaznaczeniem źródła i autora,
  • (NC) zakaz komercyjnego wykorzystania materiałów przedstawionych na wszystkich podstronach portalu Dziecięca Fizyka,
  • (SA) jeśli udostępniasz materiały z tego portalu możesz to robić na takich samych warunkach jak na tej stronie.

W piątą rocznicę działalności (2010 – 2015)

Pierwsza wersja strony była dostępna w internecie pod adresem linkiem.

Dziecięca Fizyka powstała w 2010 roku i początkowo obejmowała tylko dział związany z fizyką, z czasem (powolutku) otworzone zostały dziecięca przyroda i dziecięca chemia. Z czasem Dziecięca fizyka zainaugurowała na Facebooku, który dziś pełni rolę newslettera. Na FB Dziecięca fizyka ma już 1000 fanów. Statystyki prowadzone od początku powstania portalu wskazują, że Dziecięca Fizyka gromadzi osoby o szczególnych zainteresowaniach. Osoby odwiedzające Dziecięca Fizyka są zainteresowani edukacją dzieci, zainteresowani naukami przyrodniczymi i technicznymi. Na podstawie listów otrzymywanych od użytkowników wynika, że Dziecięca Fizyka cieszy się również zainteresowaniem wydawców, który pytają często o możliwość wykorzystania materiałów znajdujących się na stronach portalu.

Jako autora strony cieszą mnie szczególnie listy „pochwalne”. Nie jest ich wiele, ale gdy się pojawiają dają odczuć, że materiały zamieszane na stronie są interesujące i znajdują swego odbiorcę.

Pragnę dodać, że Dziecięca Fizyka jako portal internetowy nie ma ambicji stać się encyklopedią przyrodniczą, ani techniczną, jednak na podstawie gromadzonych na niej informacji (doświadczeń, eksperymentów, tekstów, przemyśleń itp.) ma stanowić zbiór pomysłów na aktywności do pracy z dziećmi.

Jeśli masz ochotę napisać co myślisz o Dziecięcej Fizyce – zapraszam serdecznie wyślij list.

W dziesiątą rocznicę działalności (2010 – 2020)

Opracowano mapę atrakcji turystycznych na terenie Polski, których zwiedzanie będzie wspierało wiedzę techniczną dzieci. Mapa została wykonana w aplikacji Google Maps i jest dostępna pod adresem Mapa atrakcji technicznych. Do jej opracowania wykorzystano gotowe bazy danych (nie są moim autorstwem). O tym samodzielnie wykonać tego typu mapę opisałem na odrębnej stronie.