Obwód zamknięty

Budowanie obwodu zamkniętego przez dzieci.

Pomoce:

  • latarka na baterię 4,5V, tzw. kieszonkowa
  • 2 baterie 4,5V
  • 4 jednożyłowe druciki, około 0,5mm
  • 6 „krokodylków” – zaciski na druciki – ułatwią dzieciom mocowanie całego obwodu
  • włącznik
  • spinacz do bielizny
  • gumka recepturka
  • 2 drewienka – do zamocowania baterii i żarówki
  • aluminiowa folia (lub „sreberko” z kwiaciarni do zawijania kwiatków)
  • 2 wkręty

Dla ułatwienia dzieci warto przygotować podkładkę do której (w sposób wymienny) łatwo będzie można wkładać żarówki. Oto przykład:

zdjęcie


Przedstawiony tu fragment strony przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 110-114.

Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk


zdjęcie zdjęcie
zdjęcie
zdjęcie zdjęcie


Może się zdarzyć, że po zbudowaniu obwodu zamkniętego dziecko stwierdzi, że latarka ma obudowę i zwierciadło kuliste. Ponieważ opakowanie zbudowanej latarki nie powinno być problemem – wystarczy włożyć wszystkie przedmioty do (np. tekturowego) pudełka, a na końcu wywiercić w nim otwór na żarówkę i włącznik.


Ten fragment strony został zamieszczony w książce: O tym jak zbudować zwierciadło kuliste przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 112-114.

Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .

 


Zaproponujmy dzieciom wykorzystanie zbudowanego przez nich obwodu do oświetlenia domku dla lalek.

zdjęcie


Ten fragment strony został zamieszczony w książce: O tym jak zbudować prostszy model ukazujący elektryfikację domu przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 115-116.

Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .


W klasach szkoły podstawowej uczniowie powinni wykorzystać swoje modele (nawet z zastosowaniem baterii zamiast prądu stałego) do zbudowania modelu miasta, w którym wykorzystuje się prąd elektryczny. Takie prace uczniów miałem przyjemność oglądać uczestnicząc w wizycie studyjnej (projekt EFS) w Irlandii – relacja fotograficzna niżej.

zdjęcie zdjęcie zdjęcie zdjęcie


Zastosowanie: latarka kieszonkowa

zdjęcie zdjęcie


Wyniki badań: zobacz jak dzieci 5-letnie samodzielnie budują obwód zamknięty z żarówką.

Wyniki badań: paradoksalne wykorzystanie włącznika w obwodzie zamkniętym.