Obwód zamknięty

Budowanie obwodu zamkniętego przez dzieci.

Pomoce:

  • latarka na baterię 4,5V, tzw. kieszonkowa
  • 2 baterie 4,5V
  • 4 jednożyłowe druciki, około 0,5mm
  • 6 „krokodylków” – zaciski na druciki – ułatwią dzieciom mocowanie całego obwodu
  • włącznik
  • spinacz do bielizny
  • gumka recepturka
  • 2 drewienka – do zamocowania baterii i żarówki
  • aluminiowa folia (lub „sreberko” z kwiaciarni do zawijania kwiatków)
  • 2 wkręty

Dla ułatwienia dzieci warto przygotować podkładkę do której (w sposób wymienny) łatwo będzie można wkładać żarówki. Oto przykład:

zdjęcie


zdjęcie zdjęcie
To jest bateria, a to żarówka. Zrób tak, żeby żarówka się zaświeciła.
zdjęcie
Udało się! Teraz dam ci drucik. Zobacz on ma na końcu „krokodylka” żeby łatwiej było go przyczepić. Wykorzystaj go, żeby żarówka znowu się zaświeciła.

zdjęcie
Świetnie, a teraz masz drugi drucik. Wykorzystaj go żeby żarówka się ponownie zaświeciła.

zdjęcie
Dobrze. Teraz otrzymasz kolejny drucik. Ten ma wbudowany włącznik i wyłącznik. Wykorzystaj go do swojego układu, żeby żarówka znowu się zaświeciła.

zdjęcie
Teraz dam ci kolejny drucik (czwarty), wykorzystaj go w swoim układzie.
Układ dziecka może wyglądać na przykład tak (przykład):

zdjęcie
Dobrze. Teraz chciałbym, żebyś oddał mi jeden czarny drucik…
Układ dziecka może wyglądać na przykład tak (przykład):

zdjęcie
Świetnie, znowu świeci. A teraz zabiorę ci jeszcze jeden czarny drucik, ciekaw jestem czy też będziesz w stanie tak wszystko zbudować, żeby zaświeciła się żarówka…

zdjęcie

Następnie można zabierać kolejno pozostałe przedmioty pozostawiając ostatecznie baterię i żarówkę.

Efektem pracy dziecka jest własnoręczne wypracowanie własnego układu zamkniętego z żarówką.

Elementem ważnym do podpowiedzenia dzieciom przez dorosłych jest to, że jeśli układ jest zamknięty, a żarówka nie świeci to oznacza, że gdzieś układ jest niedomknięty i warto go sprawdzić stykając do wszystkich elementów układu koniec kabla bezpośrednio zetkniętego z żarówką (druga część obwodu musi być w tym czasie właściwie podłączona.


Może się zdarzyć, że po zbudowaniu obwodu zamkniętego dziecko stwierdzi, że latarka ma obudowę i zwierciadło kuliste. Ponieważ opakowanie zbudowanej latarki nie powinno być problemem – wystarczy włożyć wszystkie przedmioty do (np. tekturowego) pudełka, a na końcu wywiercić w nim otwór na żarówkę i włącznik.

Pozostaje nam zbudować zwierciadło kuliste. Wykorzystamy do tego lejek z odciętej plastikowej butelki (warto też odciąć gwint na nakrętkę). Jego ściany obłożymy folią aluminiową i nałożymy na mocowanie do żarówki. Gotowe! A oto efekt.

zdjęcie zdjęcie zdjęcie zdjęcie


Zaproponujmy dzieciom wykorzystanie zbudowanego przez nich obwodu do oświetlenia domku dla lalek.

zdjęcie
Jeśli nie mamy domku dla lalek to zastosowanie obwodów elektrycznych można dzieciom pokazać wykorzystując samodzielnie wykonany model ściany – to nic innego jak sklejone taśmą klejącą dwie sztywne kartki papieru, które dla ozdoby i charakteryzacji można przyciąć, aby przypominały budynek. W tego typu układach można wykonać otwory na włączniki, żarówkę i brzęczyk.

zdjęcie zdjęcie


W klasach szkoły podstawowej uczniowie powinni wykorzystać swoje modele (nawet z zastosowaniem baterii zamiast prądu stałego) do zbudowania modelu miasta, w którym wykorzystuje się prąd elektryczny. Takie prace uczniów miałem przyjemność oglądać uczestnicząc w wizycie studyjnej (projekt EFS) w Irlandii – relacja fotograficzna niżej.

zdjęcie zdjęcie zdjęcie zdjęcie


Zastosowanie: latarka kieszonkowa

zdjęcie zdjęcie


Wyniki badań: zobacz jak dzieci 5-letnie samodzielnie budują obwód zamknięty z żarówką.

Wyniki badań: paradoksalne wykorzystanie włącznika w obwodzie zamkniętym.