Woda przyjmuje kształt naczynia – stałość objętości

Pomoce:

  • 2 te same szklanki
  • niska szklanka
  • wysoka szklanka
  • 2 kieliszki
  • różne przeźroczyste butelki
  • lejek
  • inne przeźroczyste naczynia
  • barwnik spożywczy do zabarwienia; wodę można też zabarwić za pomocą farb akwarelowych
  • podstawki pod szklanki (patrz niżej)

Uwaga, wskazane jest aby każdą z poniższych czynności wykonywały dzieci.


Wleję do dwóch szklanek zabarwioną wodę. Czy jest w nich tyle samo płynu?

zdjęcie
Nie… W takim razie doleję, tak aby było tyle samo.

zdjęcie
Teraz przeleję z tej szklanki (gest) do tej (niskiej szklanki).

zdjęcie
Czy teraz jest tyle samo wody? … (dzieci odpowiadają)

zdjęcie
Sprawdzimy – przeleję z powrotem do poprzedniej szklanki i sprawdzimy czy jest tyle samo wody.

zdjęcie
Jaki jest wynik? … Macie racje, jest tyle samo. Sprawdźmy jak będzie wyglądał poziom wody jeśli wleję ją do wysokiej szklanki.

zdjęcie
Czy w obu szklankach jest tyle samo wody? … (odpowiedzi). Sprawdźmy – znowu przeleję do tamtej szklanki.

zdjęcie
A czy będzie tyle samo wody jeśli przeleję do kieliszka? … (odpowiedzi). Sprawdźmy.

zdjęcie
Jak myślicie czy w obu naczyniach jest tyle samo wody? … A jeśli uniosę szklankę tak, że poziom wody w obu będzie na tej samej wysokości to czy w obu będzie tyle samo wody? …

zdjęcie
Sprawdźmy, przeleję teraz ze szklanki do drugiego kieliszka. Czy teraz jest tyle samo? …

zdjęcie
Przeleję teraz wodę z obu kieliszków z powrotem do szklanek. Czy teraz też będzie tyle samo?

zdjęcie
A teraz przeleję do butelki, czy teraz będzie tyle samo? …

zdjęcie
Sprawdźmy czy jesli z powrotem przeleję wodę do szklanki będzie tyle samo?

zdjęcie
Teraz przeleję wodę z jednej szklanki do plastikowej butelki, czy teraz jest tyle samo? … (odpowiedzi dzieci).

zdjęcie
Sprawdźmy.

zdjęcie