Spławik

Pomoce:

  • połowa plastikowej butelki (najlepiej przecinać gorącym nożem – tylko dorośli!)
  • korek
  • nitka
  • plastikowa słomka
  • okrągła papierowa tarcza
  • marker
  • miska na wodę
  • plastelina

Przygotowanie. W butelce należy wykonać wcięcia na słomkę oraz niewielki otwór u spodu butelki, chwilowo należy zatkać go plasteliną.


O tym jak zbudować model wykorzystujący „spławik” przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronach 92-93.

O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk


Zobaczmy jak będzie się zachowywał jeśli spuścimy nieco wody (zdjąć plastelinę).

Ludzie mierzą spadek wody przez montaż podziałki. My też taką skonstruujemy.

Zobaczymy teraz jak zachowuje się słomka przywiązana do spławika… (pokaz) Teraz, zaznaczę na opakowaniu linię, ułatwi ona liczenie obrotów jaki zrobi słomka przy kręceniu się. Napełnię butelkę jeszcze raz i wodą i ponownie spuszczę wodę, ale teraz wy liczcie ile słomka zrobi obrotów.

Ile razy słomka zrobiła obrót? … To wskazuje, że o tyle jednostek oparł poziom wody (np. w rzece). Żeby łatwiej było liczyć tworzą plansze które ułatwiają liczenie. Zrobimy teraz taką.

Zwróćcie też uwagę na strumień wody jaki wypływa z butelki. Kiedy poziom wody jest wysoko strumień jest mocny i wypływa daleko, natomiast kiedy poziom wody opada strumień staje się słabszy i wypływa bliżej (więcej: wieża ciśnień).


Zastosowanie: spławik przy wędce, spławik do pomiaru stanu paliwa w baku pojazdów, bojka na jeziorze.


Więcej na temat zastosowania „spławika” przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronach 92-93.

O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk