Odkurzacz

Pomoce:

  • rura wentylacyjna (użyta: 12 cm średnicy)
  • wentylator z włącznikiem (pochłaniacz)
  • siatka materiałowa
  • kilka skrawków papieru (do wchłonięcia)

Dajmy dzieciom przedmioty niezbędne do zbudowania odkurzacza i wysypmy kilka papierków na podłogę. Poprośmy dzieci aby z tych przedmiotów zbudowały odkurzacz.

Dzieci metodą prób i błędów muszą dojść do wniosku, że odkurzacz musi wciągać, a nie wypuszczać powietrze tak jak sugeruje to układ i charakter zastosowanych przedmiotów – wystarczy obrócić wentylator. Nim jednak to zrobią muszą najpierw zrozumieć jakie znaczenie w odkurzaczu ma każdy z podany im przedmiotów.

Dopiero po tak zbudowanym odkurzaczu dzieci mogą faktycznie sprawdzić czy ich odkurzacz pochłania. Niestety model odkurzacza przedstawiony na zdjęciach nie ma dużej mocy dlatego też w ostatnim etapie prób niezbędna będzie pomoc dorosłego.


Rysunki dzieci po zajęciach z wykorzystaniem modelu odkurzacza (tutaj)

Zróbmy teraz inny model odkurzacza. Wykorzystajmy suszarkę do włosów. Wsysanie suszarki będzie przedstawiać element wewnętrznego mechanizmu suszarki.

Oprócz suszarki będziemy potrzebować: kilku kartek papieru, nożyczek i taśmy klejącej.

Niezbędne pomoce – jak widzicie nic szczególnego

Z kartek papieru zrobimy zrolowane tutki i skleimy je za pomocą taśmy klejącej.

W zależności od potrzeb można zrobić jedną albo więcej. Te tutaj zrobione zostały tak, że jedną można włożyć w drugą tworząc dłużą rurkę

Tak przygotowane tutki należy przyłożyć do otworu w który suszarka wsysa powietrze. UWAGA! należy bardzo uważać, aby nie przegrzać suszarki i nie doprowadzić do zwarcia. Nie wolno też w całości zamykać dostępu powietrza gdyż może to grozić jej zepsuciem i przepaleniem. Tę czynność wykonują dorośli!

Przygotowanie rury odkurzacza

To co będziemy odkurzacz to będą drobne kawałki papieru.

Efekt pracy „odkurzacza”

Papierki osadziły się na siatce zabezpieczającej suszarki. W odkurzaczu zatrzymałyby się w worku materiałowym.