Namiot

Pomoce:

  • krzesła lub stół(-ły) (opcjonalnie wieszaki)
  • prześcieradła lub koce
  • namiot (lub namioty różnych kolorów) [najlepiej najprostszy, 2-3 osobowy]

Wprowadzenie do zajęć w trakcie, których dzieci mają poznać schronienia (takie jak namioty, szałasy) namiotu przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 146. Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je.

O samej książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk


Budowa namiotu własnej konstrukcji. Namiot można zbudować (na dywanie) posługując się parą krzeseł (lub stołem) i prześcieradłem (lub kocem). Przykładowo:


Budowanie prawdziwego namiotu (najlepiej kilku o innych kolorach topiku) może być dla dzieci przedszkolnych i szkolnych bardzo ciekawe. Jednak nie sztuką jest zbudować namiot samodzielnie – będąc dorosłą osobą. Dla dziecka najlepszą frajdą będzie jeśli to ono będzie mogło wykonać wszystkie czynności samodzielnie (z niewielką pomocą dorosłego są w stanie to wykonać).

Po wyjęciu i rozłożeniu na chodniku wszystkich elementów namiotu starsze dzieci (szczególnie szkolne) lub dorosły mogą na przeczytać instrukcję.

Na jej podstawie należy zadać pytania pobudzające myślenie (tj. pokarzcie topik namiotu, gdzie są kijki namiotu; jak myślicie, które z tych przedmiotów mogą być śledziami?) – sytuacja problemowa przygotowująca do opanowania przez dzieci nazw elementów budowy namiotu.

Następnie postępując zgodnie z instrukcją – należy wspólnie z dziećmi wybrać teren na którym ustawiony zostanie namiot (w miarę gładki, pozbawiony kamieni, szyszek i ostrych elementów, które mogłyby uszkodzić dno namiotu; należy też unikać mokrej na wierzchni, która mogłaby spowodować przemoknięcie lub zgnicie podszycia namiotu).

Dalej postępując z instrukcją ustalić, przez które z otworów mają być przebite śledzie, ile ich jest (dzieli liczą i sprawdzają czy ich liczba zgadza się z liczbą śledzi), a także które z dzieci wykona czynność wbijania śledzi namiotu.

Następnie należy ustalić czym są kijki namiotu (i co trzeba z nimi zrobić).

A później jak i gdzie je zamontować w namiocie. Dzieci muszą odszukać właściwy kanalik i przepchnąć wszystkie kijki. Na koniec zawiązać pętelkę (podobną do wiązania sznurowadeł).

Teraz nadchodzi trudny moment, w którym dzieci (z pomocą dorosłego) muszą naciągnąć z obu stron jednocześnie kijki tak, by konstrukcja pewnie stanęła.

Na koniec pozostaje założenie topiku i wprowadzić koce. Pozostaje jeszcze informacja jak ostrożnie korzystać z namiotu by się nie zepsuł (uwaga na: zamki błyskawiczne, ostre przedmioty, piasek w środku i owady).


Schronienie jakie daje namiot ma istotne znaczenie dla dzieci (przedszkolnych i szkolnych), które w tym wieku potrzebują niekiedy czasu na odseparowanie się pobycie chwilę samemu. Namiot daje taką możliwość. W tym celu warto wyposażyć go w koc i poduszki, które zachęcą dzieci do zabawy wewnątrz.

Różnokolorowe namioty lub prześwitujące materiały będą dostarczały dzieciom wrażeń wzrokowych (szukaj więcej: pokój wrażeń lub pokój zmysłów).