Fontanna

Pomoce:

  • dwa pojemniki wysokie, jeden z wodą
  • słomki
  • wężyk sylikonowy – zwany także: wężykiem igielitowym (sklep zoologiczny lub budowlany)
  • dwa spinacze dla swobody przeprowadzenia doświadczenia
  • miska
  • plastelina
  • pinezka
  • krzesło lub inny wysoki przedmiot, na których można bezpiecznie ustawić pojemnik z wodą

Zastosowanie fontanny na zajęciach w przedszkolu opisałem w książce na stronie 187-188: Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018). O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .

Zawarte na tej stronie informacje bazują na treści zapisanej w książce i rozszerza je.


Uzupełnienie treści zawartych w książce:

Fontanna słomkowa. Instrukcja zastosowania słomki. Podstawową zasadą jest napełnienie słomki wodą. W tym celu zanurzamy słomkę w wodzie i przed jej wyjęciem zamykamy otwór. W ten sposób woda pozostanie w słomce gdy będziemy ją obracać poza naczynie.

Czynność tak jest potrzebna do opróżniania pełnego wody akwarium, basenu lub baku samochodu.


Badanie zjawiska. Na krześle (podwyższeniu) ustawiamy pojemnik z wodą, do którego wkładamy wężyk i mocujemy go (dla wygody) spinaczem. Drugi koniec wpuszczamy do pojemnika pod krzesłem.

Poprzez wessanie powietrza w rurce doprowadzimy wodę do dołu [podobnie jak w przykładzie ze słomką z tą różnicą, że słomka jest krótka i łatwo było wywołać ten efekt, w przypadku węża należałoby napełnić go w całości wodą dbając by nie było w nim pęcherzyków powietrza]. Odtąd woda zacznie płynąć.

Sprawdzimy jak szybko potrafi płynąć. Zrobimy to zmieniając wysokość dolnego pojemnika (różnicę w wysokości między pojemnikami).

Jeśli rurka będzie zbyt wysoko woda przestanie płynąć – zatrzyma się, jeśli nadal będziemy ją podnosić (względem źródła wody) woda cofnie się – zacznie płynąć w przeciwnym kierunku – do dołu – do źródła.


Fontanna. Pojemnik z wodą ustawiamy na krześle (stole lub parapecie) i wkładamy do niego wężyk (dotyka dna). Mocujemy go (dla wygody) spinaczem do krawędzi pojemnika. Drugi koniec wężyka mocujemy na krawędzi miski na dole (za pomocą drugiego spinacza) w taki sposób aby wystawał – to będzie fontanna. Teraz wystarczy wessać powietrze z wężyka i jeżeli pierwszy pojemnik stoi wystarczająco wysoko (np na krześle) woda popłynie z dużą mocą. Jednak wystarczy obniżyć nieco górny pojemnik (lub podnieść pojemnik z fontanną) by zmniejszyć siłę tryskającej wody.

W tej chwili nasza fontanna wygląda jak małe źródełko.

Teraz przygotujemy efekt fontanny. Wystarczy zatknąć plasteliną otwór wężyka przy dolnym pojemniku i nakłuć go pineską w tych miejscach z których chcemy aby tryskała woda.

Następnie ponownie zassać wodę i… gotowe.

Uwaga, proszę pamiętać dolewać wodę do górnego pojemnika w innym wypadku fontanna przestanie działać.


Zajęcia można kontynuować budując model wieży ciśnień.


Eksperymentem związanym z tym doświadczeniem jest woda dąży do utrzymania takiego samego poziomu.