Pomoce:
- paski papieru
- nożyczki
- słomka
- umyty karton po mleku
- szpulka
- dwustronna taśma
- szklanka z wodą
- dziurkacz
O tym jak przygotować koło młyńskie i jak go wykorzystać na zajęciach z dziećmi przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronach 91-93.
O książce możesz dowiedzieć się więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk
Młyn wodny
Wykorzystamy koło młyńskie do zademonstrowania dzieciom wiele mechanizmów prostych. Naszym celem (tak jak prawdziwego koła młyńskiego) jest zastosowanie ruchu obracającego się koła do wykonania innej pracy. W naszym przypadku będzie to podniesienie lub opuszczenie przedmiotów.
Zaczniemy od zamontowania na drugim końcu patyczka nitki z pojemnikiem. Łopaty koła młyńskiego zamienimy na plastikowe – wykonamy je z plastikowej butelki. Lejąc wodę na łopaty wprawimy w ruch cały patyk a wraz z nim wciągniemy pojemnik plastikowy. W butelce na dnie należy wykonać otwory aby woda wypływała z butelki.
Całość można umieścić w tacce aby nie zalać podłogi.
Do środka pudełka należy włożyć kamienie aby przeciwdziałać przechyleniu się lekkiego pudełka. Oto przykład działania zbudowanego modelu:
Aby zwiększyć efektywność wciągania można na patyk zamontować większej średnicy wał (rurkę).
P.S. zbudowany model będzie działał równie dobrze na wodę, co na wiatr 🙂 i pełnił w ten sposób rolę elektrowni wiatrowej.
Więcej na temat wykorzystania modeli koła młyńskiego znajdziesz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronach 91-93.
O książce możesz dowiedzieć się więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk