Waga szalkowa

Pomoce:

  • kij ok. 50 cm (ewentualnie dłuższy, np. kij od szczotki)
  • sznurek
  • 3 gumki recepturki
  • torebki foliowe (reklamówki)

Na kiju mocujemy 3 gumki (po jednej na krańcach i środku). Czynność tę może wykonać dziecko, na początku trzymając kij w jednej ręce z czasem odejmując palce, w których trzyma kij. Doprowadzamy do sytuacji gdy utrzyma kij na dwóch palcach. [To wystarczy, trzeba pamiętać, że im dłuższy kij tym trudniej znaleźć jego środek ciężkości, ale także dokładniejsza waga]. Gdy dziecko znajdzie środek ciężkości, na to miejsce przesuwamy gumkę i ponownie sprawdzamy czy środek ciężkości się zgadza. Następnie wiążemy sznurek z gumką.

zdjęcie zdjęcie
Teraz wystarczy już tylko zamontować torebki foliowe.

zdjęcie
Do reklamówek będziemy wkładali przedmioty do ważenia (np. misia, lalkę, samochodzik). Będziemy je ważyć wykorzystując jednostkę „klocki”, „fasolki” czy „kasztany” itp. Te wrzucane do jednej torebki pozwolą określić, że np. miś waży 12 fasolek, albo 3 klocki i 3 fasolki. Dane te starsze dzieci mogą zapisywać ka kartce stosując zapis graficzny.

Dobrze jest pamiętać, że przed każdym ważeniem należy sprawdzić poziom wagi.


Lewa strona równa się prawej. Zjawisko wagi zostało wykorzystane w działaniach arytmetycznych (np. 1+3=4). Przy właściwie wykonanej wadze (równych odległościach) obie strony równoważą się w zależności od odległości rozłożenia między sobą odważników – najprostszą wersją tej wagi jest długa linijka (patrz zdjęcia). Tak jak w zabawce poniżej: po lewej stronie, gdzie ciężarki (spinacze) zostały zawieszone pod „6” i „4”. Suma tych wartości (10) musi pojawić się po drugiej stronie, by wywołać równoważenie. Tak więc zawieszamy odważniki pod cyframi (na odległościach): „2” + „8”. Przez co powstaje równanie 6+4=2+8. W takim wydaniu waga może być zastosowana w szkole do sprawdzania zgodności równań.

1 + 2 = 3

zdjęcie

4 + 2 = 6

zdjęcie

4 + 4 = 8

zdjęcie