Źródło: Poddjakow N.N. (1983), Myślenie przedszkolaka, Warszawa: WSiP.
Nikolaj Poddjakow wyszedł z założenia, że codzienna obserwacja działania urządzeń jest dla dzieci niewystarczająca. Istnieje zatem koniecność ukierunkowania ich uwagi tak aby mogły lepiej poznać zasadę działania urządzeń.
- Podać nazwę przedmiotu i jego zastosowanie (służy do…)
- Opisać wygląd przedmiotu,
- Przedstawić inne przedmioty należące do tej samej kategorii
- Odróżnić je pokazując różnice i podobieństwa
- Omówić części z jakich się składa
- Omówić jak z niego korzystać (zaprezentować funkcję)
- Omówić jak należy się obchodzić z przedmiotem (bezpieczeństwo)
Osobiście do tej listy zagadnień do omówienia dodam jeszcze następująe:
- Omówić jak wyglądały pierwowzory urządzenia (dla zwrócenia uwagi dzieci na pracę ludzkich rąk)
Porównaj tę procedurę z procedurą Żekulina.