Polecane publikacje

Książki przedstawiające teorię dotyczącą wychowania fizycznego, przyrodniczego i technicznego w przedszkolu:

  1. Al-Khamisy D., 1996, Rozwijanie pojęć przyrody nieożywionej u dzieci 6-letnich, Warzsawal, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
  2. Arnt M., 1988, Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, Warszawa, WSiP
  3. Attenborought, 1996, Prywatne życie roślin, Warszawa, Świat Książki
  4. Borzyszkowska-Czechowska L., 1996, Edukacja ekologiczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Projekty zajęć, Słupsk, ODN
  5. Burni D., 1993, Poznajemy przyrodę, Poznań, Atena
  6. Daszewska W., Malinowska A. 1951, Zajęcia przyrodnicze w przedszkolu, Warszawa Nasza Księgarnia
  7. Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP
  8. De Montimorillon, 1992, Tajemnice przyrody, ich poznanie dzień po dniu, Warszawa, BGW
  9. Dejko J. 1996, Środowisko dalekie i bliskie (przewodnik metodyczny), Warszawa WSiP
  10. Dobrowolska A. 1980, Terminy i pojęcia w programach i podręcznikach. Środowisko społeczno-przyrodnicze, Warszawa, IPS MEN
  11. Edukacja ekologiczna w praktyce szkolnej, E. Joniec (red.), 1995, Rzeszów, WOM
  12. Edukacja ekologiczna w przedszkolu, 1995, Płock, WOM
  13. Ekologia w przedszkolu. Propozycje rozwiązań metodycznych, T. Barska, 1994, Legenda, WODN
  14. Elbanowska S., 1983, Przyroda nieożywiona w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa, WSiP
  15. Filipiuk T., Struktura dydaktyczna przedmiotu nauczania środowisko społeczno-przyrodnicze, Koszalin, IKN ODN
  16. Frątczak E. i J., 1993, Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Warszawa, WSiP
  17. Frątczak E. i J., 1977, Ogród przedszkolny, Warszawa: WSiP
  18. Frątczak E. i J., 1991, Kącik przyrody w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa: WSiP
  19. Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP
  20. Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN
  21. Grosse E., 1976, Z biologią za pan brat (eksperymenty biologiczne), Warszawa, Iskry
  22. Hann J., 1993, Poznajemy naukę (przewodnik małego badacza), Poznań, Oficyna Wydawnicza Atena
  23. Helm H.J., Katz L.G., 2003, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa, CODN
  24. Hemmerling W., 1987, Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach początkowych, Poznań
  25. Hemmerling W., Styczyńska M., 1987, Elementy sozologii i ochrony środowiska w edukacji wczesnoszkolnej. Kalisz, Wydawnictwo ODN
  26. Jak samodzielnie poznawać przyrodę, Stawicki W. (red.), 1975, Warszawa, WSiP
  27. Janowicka M., 1982, Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych ze środowiskiem, Warszawa, WSiP
  28. Kent A., Ward A., 1992, Fizyka, Warszawa, Penta
  29. Kielar-Turska M., 1992, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa, WSiP
  30. Kludas A., 1995, Od dłubanki do okrętu, Wrocław, Atlas
  31. Kosić Ż., 1984, Między zabawą a chemią, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-techniczne
  32. Kosić Ż., Między zabaw a fizyką, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-techniczne
  33. Kumor M., 1995, Zdrowiej i świadomiej żyć: Problemy ekologii w nauczaniu wczesnoszkolnym, Nowy Sącz, WOM
  34. Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP
  35. Lipińska K., Suskiewicz B., Jagiełło E., 1995, Edukacja ekologiczna w przedszkolu (propozycje rozwiązań metodycznych), Piotrków Trybunalski, WOM
  36. Materiały ekologiczne w nauczaniu początkowym, Zespół doradców nauczania początkowego, 1995, Siedlce, WOM
  37. Mróz T., 1975, Skuteczność nauczania metodą problemowo-laboratoryjną wiadomości o przyrodzie, Bydgoszcz, WSP
  38. Muchacka B., 2006, Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków, Wydawnictwo AP
  39. Pelczar H., 1990, Osiągnięcia szkolne uczniów ze środowiska społeczno-przyrodniczego, Rzeszów, CDN
  40. Przewodnik metodyczny do środowiska społeczno-przyrodniczego, A. Rekłajtis-Zawada (red.), Warszawa
  41. Przyrodnicze rozumowania najmłodszych, czyli jak uczyć inaczej, S. Dylak (red.), Rzeszów, Wydawnictwo Fot-Art
  42. Ptaszyński W., Piotrowska-Przyłuska I., Sobańska J., 1971, Kształtowanie pojęć biologicznych w szkole podstawowej, Warszawa, PZW-Sz
  43. Raff H., 1986, Chemia całkiem prosta, Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-techniczne
  44. Sander H., Wójcik Z., 1972, Kalendarium przyrody, Warszawa, Wiedza Powszechna
  45. Sarnacka J., 1987, Wykorzystanie środowiska lokalnego w nauczaniu i wychowaniu dzieci klas początkowych, E. Zębalska, I. Zioło (red.), Kraków, IKN ODN
  46. Sawiński J.P., 1991, Ogród szkolny w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, Warszawa, WSiP
  47. Sikoruk L., 1991, Fizyka najmłodszych, Warszawa, WSiP
  48. Sławińska M., 2010, Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Kraków, Wydawnictwo Impuls
  49. Suckiel I., 1995, Wybór artykułów o treści ekologicznej, Koszalin, CEN
  50. Środowisko i my, Materiały do edukacji proekologicznej w przedszkolach, A. Wojtyła (red.), 1995, Legnica, WODN
  51. Środowisko społeczno-przyrodnicze, M. Lelonek (red.), 1980, Łódź, IKNiBO
  52. Tucker M., 1992, Samolot – pracujące części, Warszawa, WSiP
  53. Van Cleave J., 1993, Biologia dla każdego dziecka, Warszawa, WSiP
  54. Van Cleave J., 1993, Chemia dla każdego dziecka, Warszawa, WSiP
  55. Van Cleave J., 1994, Astronomia dla każdego dziecka, Warszawa, WSiP
  56. Van Cleave J., 1994, Fizyka dla każdego dziecka, Warszawa, WSiP
  57. Wojciechowski J., 1990, Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, Warszawa, WSiP
  58. Wychowanie ekologiczne w przedszkolu – zeszyt metodyczny dla nauczycieli, M. Barwińska, M. Wójcik (red.), 1995, Tarnobrzeg, ODP
  59. Z ekologią od początku, E. Kagan (red.), 1995, Tarnobrzeg, ODN
  60. Zajda K., Lipina S., 1984, Wychowanie techniczne w przedszkolu, Warszawa, WSiP

Książki obrazujące budowę urządzeń oraz ich przekroje:

  1. Corbeil Jean-Claude, Archambult Ariane: Słownik Wizualny. Leksykon tematyczny. Wydawnictwo Reader`s Digest, Warszawa 1999
  2. Nachtigall W., Natura matką wynalazków. Wielka księga bioniki. Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała, 2001,
  3. Machowiak A., Mizieliński D., D.O.M.E.K. (książka roku 2008)
  4. Moja pierwsza encyklopedia, Jak to jest zrobione? Wydawnictwo Larousse

Książki prezentujące praktyczne pomysły na eksperymenty i badania związane z wychowaniem technicznym w przedszkolu i szkole. Z własnego doświadczenia proponuję jednak wybierać te książki, w których eksperymenty zostały przedstawione w postaci zdjęć, a nie rysunków czy innej formy grafiki komputerowej. Aspekt ten stanowi gwarant, że autorzy publikacji faktycznie przerobili ten eksperyment i jest ono na tyle proste do przeprowadzenia, że można zrobić mu zdjęcie. Atut ten jest ważne dla każdego kto pracuje wśród dzieci. Proszę więc nie sugerować się kolorystyką a realistycznym podejściem (podejście krytycznie!).

  1. Błażejewski R., 1991, 100 prostych doświadczeń z wodą i powietrzem. Warszawa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
  2. Braff U.: Złota księga pomysłów. Każde dziecko to potrafi, Wydawnictwo Delta
  3. Brown S., 2005, Robimy eksperymenty, Poznań, Libert
  4. Danks F., Schofield J., 2008, Przyrodniczy plac zabaw, Warszawa, Wydawnictwo KDC
  5. Elbanowska S., 1994, Jak zadziwić przedszkolaka, tym co świeci, pływa, lata, seria wydawnicza 4 książek: „Jesień”. „Zima”. „Wiosna”. „Lato”, Wydawnictwo Medium
  6. Frandon J., 1993, Poznajemy ziemię (przewodnik małego badacza), Poznań, Oficyna Wydawnicza Atena
  7. Gisela W., 2004, „Żywioły w przedszkolu”, seria wydawnicza 4 książek: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce
  8. Goecke-Seischab M., Hillerbrand-Berm C., 2006, Zabawy z papierem i klejem, Kielce, Wydawnictwo Jedność
  9. Gomboli M., 1992, Spójrz do wnętrza drzewa, Warszawa, Muza S.A.
  10. Graham J., Bender L., 1993, Świat światła, Łódź, Wydawnictwo Łódzkie
  11. Kownacka M., 1976, Lato, Warszawa, PZWS
  12. Kownacka M., 1977, Złota jesień, Warszawa, PZWS
  13. Kownacka M., 1978, Razem ze słonkiem. Szaruga jesienna. Zima, Warszawa, PZWS
  14. Krekeler H., Rieper-Bastian M., 2002, Fascynujące eksperymenty. Łatwe, odkrywcze, zaskakujące, Warszawa
  15. Löscher W., 2002, Świat wokół mnie. Wrażenia zmysłowe w zabawach dzieci, Kielce, Wydawnictwo Jedność
  16. Massa F., 2004, Moja księga eksperymentów, Poznań, Papilon
  17. Michalski T. i U., 2004, Wielkie majsterkowanie, Kielce, Wydawnictwo Jedność
  18. Misiurska A., 1993, Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Poradnik praktyczny dla nauczycieli i rodziców, Warszawa, WSiP
  19. Mitros K., Jak wychować geniusza przez zabawę, Wydawnictwo Publicat
  20. Nowak A., 1998, Technika. Klasa I, II, III, Warszawa, WSiP
  21. Polmer L.A., 2006, Do dzieła! Glina (i inne) – seria wydawnicza, Kielce, Wydawnictwo Jedność
  22. Saan A., 2005, 365 pomysłów na eksperymentowanie, Warszawa, Wydawnictwo Rea
  23. Saan A., 2006, 365 pomysłów na majsterkowanie, Warszawa, Wydawnictwo Rea
  24. Sallas J., 2002, Origami dla przedszkolaków, Warszawa, Wydawnictwo Bis
  25. Stanisławska E., 1994, Technika. Klasa I, Warszawa, WSiP
  26. Szkoła eksperymentów, red. A. Smith, Delta W-Z, Warszawa
  27. Taylor B., 1991, Baterie i magnesy, Warszawa, BGW
  28. Taylor B., 1991, Kolor i światło, Warszawa, BGW
  29. Taylor B., 1991, Powietrze i baterie, Warszawa, BG