Motyle

Rodzaje motyli.


Rozwój motyla. Jaja – gąsienica – poczwarka – motyl.


Budowa motyla. (wykorzystać uproszczone acz schematyczne plansze budowy motyla). Z całej budowy ciała należy wybrać kilka charakterystycznych elementów. Ich nazwy należy wielokrotnie z dziećmi powtarzać. Następnie później skoncentrować się na poszczególnych by wyjaśnić jak funkcjonują – np. patrz czułki – poniżej.


Czułka. Ludzie nie mają czułek, przez co trudniej nam zrozumieć po co motylom czułka, jednak by wyjaśnić ich znaczenie wystarczy przygotować analogiczne czułka na głowę dziecka by samodzielnie mogło poczuć się co to oznacza. Potrzebna będzie opaska na włosy i dwa kawałki drutu (tej samej długości). Po ich wykonaniu (jak na zdjęciach) opaskę będziemy zakładali na głowę dziecka, by przy zamkniętych oczach potrafiło powiedzieć czy coś czuje gdy inna osoba dotknie prętu. Czułki motyla są unerwione i przenoszą impulsy podobnie jak robi to metalowy drut.

Ssawka. Aparat ssący przypomina słomkę, przez którą ludzie piją sok. Motyle mają właściwości by ssawki zawijać – zobacz eksperyment.


Symetria kolorów na skrzydłach – praca plastyczna. Dzieci wykonają pracę w dwóch fazach. Pierwsza związana jest obrysowaniem konturów kredką, następnie po zgięciu kartki na pół akwarelami dzieci zamalują połowę motyla, a następnie odbiją go przyciskając drugą część kartki.


Motyl w wersji origami. Z kartki formatu a4 odcinamy pasek w celu otrzymania kwadratu. Kartkę składamy tak by jeden róg dotknął przeciwległego. Następne zgięcie wykonujemy podobnie jak porzednie jednak 1 – 2 centymetry wcześniej od rogu. Dwukrotnie zginamy krawędź (ok 1 centymetru). Całą kartę zginamy na pół, a następnie odcinając fragment papieru formujemy skrzydła. Nacinamy kawałek papieru – czułka. Na skrzydłach można namalować ozdobne wzory.


Zbieracze motyli używają siatek by gromadzić (a następnie usypiać) owady. Na potrzeby przedszkola nie potrzeba usypiać, ale można zamknąć (na czas zajęć) z słoiku (z otworami), by dzieci mogły lepiej się mu przyjrzeć. W tym celu można zrobić siatkę do łapania motyli. Może ją zastąpić duże sito do makaronu lub wygięty w okręg drut (z rączką) wokół, którego zawiesimy dużą siatkę z gazy.

Zbieracze gąsienic. Często można spotkać kolorowe i niekiedy mocno owłosione gąsienice. Zabranie ich, karmienie i obserwowanie jak żyją w dużym słoiku może dostarczyć dzieciom wiele doświadczeń. Zobaczymy wszystkie procesy: jedzenie liścia, sposób przemieszczania, pozostawiane odchody, a nawet moment przeobrażenia w motyla… Istotne jest by podczas hodowania zwierząt nauczyć dzieci jak dbać o zdrowie i bezpieczeństwo małego stworzenia. Trzeba pamiętać, że zanim zabierzemy gąsienice z jej naturalnego środowiska musimy jej zapewnić to czego potrzebuje by żyć – jedzenie i wodę. Najlepiej zerwać tej rośliny którą właśnie spożywała (patrz: zdjęcie pierwsze).

Warto pokazać dzieciom, że motyle podobnie jak inne zwierzęta nie wyrządzają człowiekowi krzywdy – w tym celu warto postarać się je wziąć na ręce.