Źródło: Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej (2003), Warszawa Wyd. CODN,
Twórcy metody wychodzą z założenia, że „pozbawianie dzieci okazji do sensownego udziału w poznawaniu czegoś, co je interesuje, może negatywnie wpłynąć na ich motywację i zdolność do nauki” (s. 19). Dlatego też stawiają na aktywne uczenie się. „Czynne uczenie się to działanie poznawcze, w którym uczeń sam bierze odpowiedzialność za własną pracę, sam sobą kieruje, sam określa swoje cele i sam ocenia swoje osiągnięcia. Uczeń pozytywnie zmotywowany własnymi postępami przejawia większą zdolność rozwiązywania problemów i większą zdolność do pogłębiania wiedzy.” (s. 20)
Struktura projektu
- pomysł na temat projektu (z inicjatywy nauczyciela lub z zainteresowań dzieci),
- analiza tematu pod kątem możliwościami jego przeprowadzenia oraz zgodności z programem,
- zajęcia wprowadzające (zaciekawienie uczniów) oraz decyzja czy dzeci są wystarczająco zainteresowanie by poświęcić mu więcej uwagi oraz czy warunki otoczenia umożliwiają jego realizację,
- ustalenie wiedzy dzieci na „ten” temat, oraz stworzenie listy pytań na jakie dzieci chciałyby uzyskać odpowiedź,
- zbieranie materiałów dostępnych na „ten” temat, zaplanowanie wycieczek i wizyt ekspertów,
- aktywność badawcza i dzielenie się zdobytą wiedzą (ponawanie rekwizytów, wycieczki, wizyty specjalistów, obserwacje, szkice obiektów związanych z tematem, analiza materiałów, konstrukcje, zabawy tematyczne, uzupełnianie plansz związanych z wiedzą na temat),
- przygotowanie zajęć, podczas których dzieci będą dzieliły się swoją wiedzą z innymi,
- analiza projektu i ocena.
„Ucząc się jak realizować projekt nauczyciel uczy się jak wpierać – a nie tłumić – dziecięcą ciekawość i wrodzone skłonności poznawcze, nie tracąc jednocześnie z pola widzenia celów dydaktycznych określonych w programie nauczania.” (s. 23)
„Praca metodą projektów nie obejmuje wszystkich niezbędnych aspektów procesu edukacyjnego. Małemu dziecku potrzebne są też inne rodzaje aktywności poznawczej. . Nie należy zakładać, że metodą projektów uda się zrealizować całość programu dydaktycznego” (od żłobka do I klasy szkoły podstawowej). „Nauczyciele, którzy znają metodę projektów często z dobrym skutkiem wykorzystują pewne jej aspekty w innych zajęciach edukacyjnych” (np. prace konstrukcyjne, rysunek z obserwacji czy dokumentację) (s. 18).