Rozwój dziecięcego myślenia
- J. Piaget – Stadia rozwoju poznawczego
- J. Piaget – Jak sobie dziecko wyobraża świat
- J. Piaget – 3 rodzaje wiedzy
- J.Piaget – 5 głównych typów wyjaśnień stosowanych przez dorosłych
- N. Poddjakov – myślenie konkretno-ruchowe i konkretno-obrazowe
- M. Kielar-Turska – myślenie przyczynowo-skutkowe
- L. S. Wygotski – Mowa zewnętrzna – mowa egocentryczna – mowa wewnętrzna
- R. Schaffer – Teoria dziecięcych teorii
- L. Kelemen – rozwój myślenia przyczynowego wśród uczniów
Proces uczenia
- J. Anderson – Uczenie się jako adaptacja do zmieniających się warunków życia
- J. Bruner – Transfer przy dokonywaniu odkryć
- Z. Pietrasiński – Fiksacja funkcjonalna
- J Nowak – Wynalazczość.
Strategie uczenia
Metody nauczania
Ustalanie stanu wiedzy dzieci
- S. Szuman – rysunek jako źródło informacji o stanie wiedzy dziecka
- Ch. Bühler – zabawa manipulacyjna jako źródło informacji o stanie wiedzy dziecka
- W. J. Dynera – zabawy tematyczne jako źródło informacji o stanie wiedzy dziecka
- E. B. Hurloc – wykrywanie zainteresowań dzieci
Poglądy na nauczanie fizyki i techniki
- J. A. Komeński – w jaki sposób należy kształcić dzieci w zakresie poznawania rzeczy?
- J. A. Komeński – przyroda i fizyka w szkole macierzyńskiej (przedszkola)
- W. Furmanek – Treści wychowania technicznego w szkole
- S. Elbanowska – fizyka w przedszkolu w perspektywie późniejszej edukacji
- Howard Gardner – inteligencja przyrodnicza wśród inteligencji wielorakich
- R. Duda – zasada paralelizmu w dydaktyce (matematyki i fizyki)
- W. Nałkowski – Ślad historyczny w metodyce nauczania geografii
- N. Poddjakow – procedura pokazu urządzeń
- S.A. Żekulin – procedura zapoznawania dzieci z działaniem mechanizmu urządzenia
- L.A. Paramonow – formy organizowania zabaw konstrukcyjnych dzieci