Pomoce:
- obiekty przyrodnicze zebrane podczas wycieczki do lasu
- wydrukowane kolorowe karty drzew na folii (zdjęcia_rozjaśnione lub zdjęcia_przyciemnione – źródło internet)
- rzutnik na folię
Budowę lasu należy rozpocząć od zebrania elementów tego lasu i skonstruowania jego modelu. Na zdjęciach przedstawiam przykład modelu w wykonania studentów Wychowania Przedszkolnego na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Przedmioty zebrane w lesie liściastym (do którego najpierw należy udać się z dziećmi) należy umieścić na płytce styropianu, którą można obudować tekturą (tak jak na zdjęciu).
Budowę lasu można przedstawić dzieciom za pomocą rysowania na tablicy kolejnych pięter drzew, ale można to zrobić również nieco bardziej kolorowo przy użyciu rzutnika na folię. W pliku przygotowałem zdjęcia drzew iglastych i liściastych, które można spotkać w Polsce (tutaj).
Pomoc tę można wydrukować kolorowym atramentem na folii i układając na rzutniku (na zdjęciach) przedstawić jak wygląda konkretne drzewo i las (niżej).
W dodatku przedstawić można osobno jak wygląda las liściasty a jak iglasty, jak wygląda las mieszany, a jak las konkretnego gatunku drzewa (np. las modrzewiowy).
Las liściasty złożony z różnych gatunków drzew.
Las iglasty złożony z różnych gatunków drzew.
Las mieszany.
Nie trzeba wprowadzać wszystkich gatunków drzew, wystarczy jeśli dziecko przedszkolne pozna te, które najczęściej występują w jego środowisku.