
Dane bibliograficzne:
Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018.
Krótki opis:
Książka poświęcona jest wprowadzaniu dzieci w świat techniki, obszarowi edukacji, który obecnie jest szczególnie ważny ze względu na duże zapotrzebowanie na osoby wykształcone technicznie. Książka zawiera opis autorskiej koncepcji wychowania technicznego dzieci na poziomie przedszkola i klas I-III. Obejmuje pedagogiczne i psychologiczne reguły postępowania w wprowadzaniu dzieci w świat urządzeń technicznych, opisy zajęć i aktywności dzieci, które pozwalają w skuteczny sposób rozwijać naturalne zainteresowania techniczne dzieci i rozwijać u nich uzdolnienia w tym kierunku.
Dzieci poznają urządzenia oparte na maszynach prostych i zelektryfikowanych. Uporządkowane aktywności pozwalają wyjaśnić sposób działania skomplikowanych współczesnych urządzeń (takich jak wentylator, odkurzacz, kosiarka, kolej linowa, taśmociąg przemysłowy oraz windę). Poprzez zbudowanie tych urządzeń przez dzieci i dorosłych dochodzą one do zrozumienia sposobu działania ponad 120 prostych do wykonania urządzeń. Wszystkie zaprezentowane modele wykonują pracę naśladując prawdziwe urządzenia a ich wykonanie wymaga od dzieci rozwiązania prostych problemów. W dodatku do wykonania opisanych urządzeń potrzebne są łatwo dostępne i tanie przedmioty.
Ponieważ zbudowane urządzenia mogą pełnić rolę zabawki, książkę tę polecam nie tylko nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, nauczycielom świetlicy czy opiekunom wakacyjnym, ale przede wszystkim rodzicom, którzy każdego dnia mają więcej okazji do rozwijania myślenia technicznego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie i budowanie wiedzy technicznej dzieci.
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza: Ważniejsze reguły wychowania technicznego dzieci
1. Dziecko w świecie techniki
1.1. Jak dzieci uczą się poznawać zachowanie przedmiotów i urządzeń
1.2. Krytycznie o wychowaniu technicznym w przedszkolu i szkole
1.3. Zadatki uzdolnień technicznych u dzieci
1.4. „Efekt domina” w rozwijaniu uzdolnień technicznych
2. Wprowadzanie dzieci w świat techniki – garść teorii i opisy zajęć
2.1. Dlaczego zapoznawanie dzieci z urządzeniami należy rozpocząć od maszyn prostych?
2.2. Jak zmienić maszyny proste, aby stały się bardziej produktywne?
2.3. Urządzenia elektryczne, które każde dziecko powinno znać
Część druga: Przybliżanie dzieciom logiki konstruowania domów oraz organizowania transportu
3. Dzieci poznają współczesny dom, konstruując go krok po kroku
3.1. Budowanie szałasów i modeli domów
3.2. Elektryczność w domu. Zakładanie instalacji elektrycznej
3.3. Wodociąg i kanalizacja. Jak doprowadza i odprowadza się wodę
3.4. Dlaczego ozdabianie jest ostatnią fazą budowy domu?
3.5. Projektowanie i wykonanie modelu ogrodu przydomowego
4. Dzieci poznają środki transportu oraz tworzą modele infrastruktury komunikacyjnej na lądzie, na wodzie i w powietrzu
4.1. Drogi dojazdowe, ulice i miejska zabudowa
4.2. Mosty, tunele i kolejki górskie
4.3. Pojazdy lądowe: od taczki do samochodu ciężarowego
4.4. Transport wodny. Dlaczego statki nie toną i jak się poruszają
4.5. Porty i szlaki wodne
4.6. Transport powietrzny: balon, spadochron i samolot
5. Krótko o zapewnieniu dzieciom bezpiecznych warunków pracy
6. Indeks rzeczy
7. Indeks osób
8. Bibliografia
Więcej na temat książki? Przejdź na stronę Wydawnictwa Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola.
Krótko o powstawaniu książki (fotoksiążka)
Pierwsze próby z moimi dziećmi – Marcinem i Łucją.
Sprawdzanie realności zrealizowania zajęć podczas zajęć w przedszkolu (zdjęcia pochodzą ze strony Słonecznego Przedszkola nr 5 w Żyrardowie).
Przygotowanie książki – oprócz długich prac na tekstem książki, wykonanie zdjęć.

A dziś cieszę się książką. Wszystkim czytelnikom życzę wielu radości z realizowanych zajęć.