Produkcja

Niektóre dzieci przedszkolne, zapytane skąd pochodzi mleko śmiało odpowiedzą, że pochodzi z papierowego kartonu (lub butelki). Mają słuszność, jednak dopytując je skąd rzeczywiście pochodzi niektóre nadal twierdzą, że mleko pochodzi z kartonu. Jest to o tyle niepokojące, że pochodzenie mleka nie jest trudne do zrozumienia szczególnie jeśli ma się możliwość zaobserwowania dojonej krowy. Tymczasem nie każde dziecko może zobaczyć ten cud natury. Wniosek jest prosty, wraz z postępem cywilizacji ulegliśmy ograniczeniom w możliwości zaobserwowania całego procesu produkcyjnego. Widzimy jedynie jego ostateczny etap – karton pełen mleka. Nic zatem dziwnego, że odpowiedzi dzieci są dla dorosłych zabawne (przecież: mleko pochodzi z mlekomatu – patrz: niżej).

mlekomat

Nic zatem dziwnego, że dzieci (szczególnie przedszkolne) oglądając kłęby chmur wydobywające się z kominów np. w bezchmurny dzień (jak niżej na zdjęciu) uważają, że gdyby nie kominy nie byłoby na świecie chmur.

chmury

Możemy się zastanawiać, czy rozmawianie z dziećmi na te tematy, nie jest dla nich za trudne. Owszem jest. Trudno jest dzieciom zrozumieć te procesy jeśli tylko o nich mówimy. Łatwiej będzie dzieciom zrozumieć jeśli przeprowadzimy je przez procesy produkcji, tzn. wykonamy je z nimi (np. lody owocowe, papier czy cegły).

Nie jesteśmy w stanie przedstawić wszystkich procesów, szczególnie tych złożonych, na które składa się wiele etapów, które wymagają skomplikowanych urządzeń i specjalistycznej obsługi. Na te procesy warto zaplanować wycieczkę.


pszenica – (wysiew, wzrastanie, koszenie, młócenie [gospodarstwo], mielenie [młyn]) – mąka
mąka, drożdże, sól, woda [piekarnia] – chleb, bułki, rogale
– herbatniki
– płatki
– makaron
pszczoły – miód
burak cukrowy – cukier – cukierki
kakao, mleko – czekolada
kwiaty (zapylanie przez owady) – owoce
kopalnia (lub wydobywanie soli morskiej) – sół
zwierzę – mięso [ubojnia i wędzarnia] – wędlina
kura [kurnik] – jajka
ryby morskie [kuter rybacki, przetwórnia] – ryby mrożone
krowa (pasienie, dojenie) [mleczarnia] – mleko – śmietana – lody – sorbet
mleko – ser – twaróg
owoce (ubijanie, fermentacja) – wino
studnia / rzeka (pompowanie, przenoszenie [rury], oczyszczanie) – woda
przyprawy (cynamon, bazylia, wanilia)
Produkty

spożywcze

wełna – nici (przędza) – materiał – ubrania, szalik, skóra – buty, dywan
laboratorium chemiczne – tkaniny syntetyczne
kauczuk – guma – kalosze, opony
Odzież
piasek [huta szkła] – szkło, naczynia, szyby
glina [garncarnia, piec] – naczynia gliniane
drewno (prasowanie, cięcie, namaczanie w siarce) – zapałki
wosk (lub parafina), knot (sznurek zamoczony w wosku) – świeczniki
skóra (cięcie, zszywanie) – piłki
tkanina (cięcie, zszywanie, wypychanie) słoma, trociny lub pianka syntetyczna – pluszaki
drewno-celuloza (cięcie, mieszanie, wałkowanie, prasowanie, suszenie) – papier
drewno (cięcie) – ołówek
– lekarstwa
kwiaty (cięcie kielichów, suszenie), olejek – zapachy
papier [drukarnia, introligatornia] – książki
zdjęcie / rysunek – filmy animowane
Przedmioty

użytkowe

drzewo (cięcie [tartak]) – deski
– glina (formowanie, suszenie, wypalanie) – cegła
kurze jaja, klej w postaci białka i odrobina mąki -kreda
– cement, cegły, deski (fundamenty, mury, dach, okna i drzwi, ocieplanie, malowanie) – dom
kopalnia węgla (wydobywanie, wywożenie) – węgiel
elektrownia (linie wysokiego napięcia, stacje przekaźnikowe) – prąd
powstawanie miast, krainy geograficzne, miasta Polski
Budownictwo

Więcej na ten temat napisałem w:

  • Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychować i kształcić w przedszkolu i w domu, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Kraków: Wydawnictwo CEBP, 2014, s. 257-275.
  • Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.
  • Jelinek J.A., Budowanie domów, Wychowanie w przedszkolu, 7/2014, s. 38-39.