Pomoce:
- duża piłka plażowa (najlepiej niebieska), materiały przygotowane są na piłkę o średnicy 1 metra. Uwaga, jeśli dysponujemy większą piłką materiały te sugeruję narysować albo bezpośrednio na piłce albo na czystych kartkach papieru
- wycięce kontynenty (niżej)
- sznurek
- latarka
Dlaczego to takie ważne? Gdy pokazujemy dzieciom zdjęcie Ziemi widzianej z kosmosu okazuje się, że dzieci rozpoznają kolor zielony tłumacząc go jako drzewa i trawa, a niebieski jako wodę. Jednak gdy dochodzi do tłumaczenia czym jest kolor biały tłumaczą, że jest to śnieg… Dochodzimy w ten sposób do wniosku, że dzieci wyjaśniają budowę Ziemi intuicyjnie. Warto uzupełnić te intuicje.
Zaczniemy od przygotowania kontynentów, które następnie nakleimy na piłkę plażową. Do wydrukowania przygotowałem następujące (karty (są one adaptacją materiału ogólnodostępnego, źródło: https://msnucleus.org/membership/html/k-6/pt/pdf/pt2pt.pdf).
Ruch kontynentów najlepiej pokazać dzieciom za pomocą zmiany filmu po-klatkowego – karty do druku(to adaptacja materiałów dostępnych na stronie: http://web.ics.purdue.edu/~braile/edumod/flipbook/flipbook.pdf).
Po przeprowadzonych zajęciach należy wprowadzić globus. Pokazać dzieciom podobieństwo z wykonanym modelem i przykleić na globus miniaturowe figurki postaci.
Nie spotkałem programu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, który by wyjaśniał dzieciom miejsce życia ludzi na Ziemi. Tymczasem jak się okazuje jest to jeden z tych tematów które trudno zrozumieć dzieciom w wieku przedszkolnym. Bez zrozumienia tego zagadnienia dzieci nie będą mogły w pełni zrozumieć znaczenie obrotowego ruchu ziemi (zjawiska dnia i nocy).
Dla zobrazowania tego zjawiska warto na globusie – modelu Ziemi – nakleić na różnych kontynentach kilka drobnych postaci ludzi. W sposób symboliczny będą one przedstawiać miejsca, w których żyją ludzie. Dzieci muszą zrozumieć, że ludzie z północnej półkuli mieszkają głową do dołu względem tych z południa i odwrotnie.
Używając światła latarki lub płomienia ognia można przedstawiać dzieciom zjawisko dnia i nocy – tłumacząc, że gdy na wschodzie słońce jest w zenicie na zachodzi jest noc.