Pomoce:
- kartki papieru
- mazak
- klej do papieru
- kredki
Dzieci rodzą się w miejscu i czasie bez świadomości historii miejsca, w którym żyją. Trudno im zrozumieć, że kiedyś nie istniały samochody, tak samo jak trudno im pojąć, że wszystko to co je otacza (domy, drzewa, ludzie) znajduje się w ciągłym procesie.
Jednym z takich procesów jest powstawanie miasta jako całości. Do tego żeby wyjaśnić dzieciom jak ono powstało można wziąć kartkę papieru i zacząć rysować. Oto moja propozycja:
Przy pewnej drodze…
…pewien człowiek kupił ziemię. Z jednej strony drogi postawił dom, a z drugiej strony przygotował pole. Uprawiał tam warzywa, drzewa, krzewy a także zboże. Przez długi czas był sam, ale, pewnego dnia.
obok niego ziemię kupił inny człowiek. Podobnie jak poprzednik zbudował dom po jednej stronie drogi, a po drugiej zorganizował uprawne pole. Sąsiedzi wybudowali płot, aby wyznaczyć granicę wskazującą, która ziemia należy do kogo. Pierwszy osadnik posadził drzewo.
Po pewnym czasie inny człowiek kupił ziemię, tym razem z drugiej strony. Podobnie jak poprzednicy również wybudował dom i zasadził pszenicę na polu po drugiej stronie drogi. Drzewo pierwszego osadnika rosło coraz wyżej, drugi osadnik również postanowił posadzić drzewo, ponieważ posadził je później było mniejsze.
Wybudowano drogę, a za nią dom postawił ktoś inny. Zamiast jednak uprawiać pole poświęcił ziemię na przeciw drogi na niewielki staw, w którym łowił ryby, bo bardzo lubił wędkować. Drzewa rosły. Pierwszy z osadników otrzymał ciekawą propozycję sprzedaży działki. Gdy dokonano transakcji – na przeciw domu nowo przyjezdny człowiek wybudował dom i posadził drzewo.
Miasteczko rosło i rozwijało się. Ludzi było coraz więcej. Zdarzały się pożary więc żeby im przeciwdziałać wybudowano straż pożarną. Jeden z właścicieli zamienił część swojego domu na sklep i od tej pory sprzedawał produkty, które przywoził drogą z innej miejscowości. W miejscowości budowano drogi, na początku samochodów było niewiele więc droga nie musiała być bardzo dobra, wystarczył zwykły piasek, ale z czasem samochodów przybywało i drogi utwardzono asfaltem.
Ludzie sprzedawali swoje ziemie, żeby móc odremontować swoje stare domy, a także kupować samochody. W miejscowości pojawiła się szkoła. Wybrano sołtysa i policjanta. Wspólnie zdecydowano, że przy drodze będą rosły drzewa.
Tak oto, miasteczko rozrastało się, aż zostało wielką metropolią.
Warto dodać, że dzieci również chętnie same budują miasta (poniżej zamieszczam kilka miast zbudowanych przez mojego syna – Marcina). Po omówieniu procesu powstawania miasta warto zachęcić dzieci do jego samodzielnego zbudowania:
Proponuję także zbudować papierowe miasto. Na dużych kartkach papieru dzieci mogą narysować drogi, a między nimi układać wycięte z papieru i sklejone bloki. Oto jak je wykonać.
Zacznijmy od najprostszych – domów dwuwymiarowych. Domy te wystarczy narysować na kartce a następnie wyciąć i przykleić. Chcąc ustawić takie domy należy wygiąć dolną część kartki.
W takim mieście też można się świetnie bawić 🙂
Dom dwuwymiarowy zbudowany z dwóch przyległych ścian. W tworzeniu takich domów należy wyciąć trójkącik w podstawie, który pozwoli zgiąć ścianę.
Takie domy ponownie można rozbudować w konstrukcje czterościenne.
Aby zbudować domy złożone z czterech ścian należy:
Teraz przejdźmy do budowania domów różnego typu:
wieżowców:
kościołów
stadionów
szpitali
Gotowe modele warto poukładać na mapie miasta (niekoniecznie przyklejać)
Papierowe miasto pozwoli może stać się także świetnym polem doświadczamy. Pozwoli np. wyjaśnić dzieciom zjawisko wschodu i zachodu słońca i poruszanie się cieni w wielkim mieście.
Zobacz na filmie jak to wygląda (link)