Pomoce:
- 2 te same szklanki
- niska szklanka
- wysoka szklanka
- 2 kieliszki
- różne przeźroczyste butelki
- lejek
- inne przeźroczyste naczynia
- barwnik spożywczy do zabarwienia; wodę można też zabarwić za pomocą farb akwarelowych
- podstawki pod szklanki (patrz niżej)
Uwaga, wskazane jest aby każdą z poniższych czynności wykonywały dzieci.
Wleję do dwóch szklanek zabarwioną wodę. Czy jest w nich tyle samo płynu?
Nie… W takim razie doleję, tak aby było tyle samo.
Teraz przeleję z tej szklanki (gest) do tej (niskiej szklanki).
Czy teraz jest tyle samo wody? … (dzieci odpowiadają)
Sprawdzimy – przeleję z powrotem do poprzedniej szklanki i sprawdzimy czy jest tyle samo wody.
Jaki jest wynik? … Macie racje, jest tyle samo. Sprawdźmy jak będzie wyglądał poziom wody jeśli wleję ją do wysokiej szklanki.
Czy w obu szklankach jest tyle samo wody? … (odpowiedzi). Sprawdźmy – znowu przeleję do tamtej szklanki.
A czy będzie tyle samo wody jeśli przeleję do kieliszka? … (odpowiedzi). Sprawdźmy.
Jak myślicie czy w obu naczyniach jest tyle samo wody? … A jeśli uniosę szklankę tak, że poziom wody w obu będzie na tej samej wysokości to czy w obu będzie tyle samo wody? …
Sprawdźmy, przeleję teraz ze szklanki do drugiego kieliszka. Czy teraz jest tyle samo? …
Przeleję teraz wodę z obu kieliszków z powrotem do szklanek. Czy teraz też będzie tyle samo?
A teraz przeleję do butelki, czy teraz będzie tyle samo? …
Sprawdźmy czy jesli z powrotem przeleję wodę do szklanki będzie tyle samo?
Teraz przeleję wodę z jednej szklanki do plastikowej butelki, czy teraz jest tyle samo? … (odpowiedzi dzieci).
Sprawdźmy.