Równowaga

Pomoce:

  • pudełko (np. po butach),
  • ciężarek (np. kamień)
  • taśma klejąca

Zobaczcie, przygotowałem dla was pudełko [wewnątrz kamień dobrze przyklejony taśmą, do doświadczenia należy aktorsko przedstawić jakoby w pudełku nie było niczego! A tę stronę pudełka z ciężarkiem ustawić z dala od krańca krzesła].

Ustawię pudełko na krześle, o tak…

Teraz będę przesuwał pudełko po krześle nad przepaść. Opowiedzcie mi co się może zdarzyć?… Dobrze, pudełko może upaść, ale kiedy ono upadnie, czy kiedy wychyli się zza krzesła tylko trochę, połowę czy też całość, jak myślicie?… (odpowiedzi). Sprawdźmy zatem (delikatnie i powoli przesuwamy pudełko nad przepaść dając dzieciom możliwość delektowania się zjawiskiem).

Co się stało?… Kiedy pudełko upadło na ziemię, kiedy jak było wysunięte?… A dlaczego nie upadło kiedy było po środku?… Popatrzcie, pudełko które przygotowałem jest specjalne. Zajrzyjcie do środka…

Co się tam w środku znajduje?… Tak, to jest kamień, taki ciężarek. Leży na końcu pudełka. To właśnie on spowodował, że pudełko nie spadło przekraczając linię środka pudełka (pokaz). Popatrzcie, wyjmę ciężarek i sprawdzimy jak teraz zachowa się pudełko.

Co się stało?… Kiedy upadło pudełko, kiedy jak wyglądało względem krzesła?… Wyjaśnię wam to zjawisko. Jeśli pudełko albo jakikolwiek inny przedmiot wychyli się za bardzo poza krawędź wówczas jego ciężar spowoduje, że spadnie w dół.

Żeby udowodnić wam, że tak jest ze wszystkim co nas otacza, zacznę wyjaśniać od was samych. (Do jednego z dzieci) chciałbym abyś na wyprostowanych nogach dotknął rękoma swoich stóp. Potrafisz to zrobić?… Dobrze, postaraj się to zrobić powoli i tak, abyś się nie przewrócił… (dziecko wykonuje polecenie, a pozostałe dzieci naśladują)… Dobrze, chciałbym teraz abyś zrobił to samo przyklejając nogi do ściany, o tak… (pokaz) oprzyj się plecami do ściany, a teraz postaraj się dotknąć stóp, ale uważaj abyś się nie przewrócił, nie musisz tergo zrobić jeśli nie będziesz potrafił [Uwaga dzieci przedszkolne okazują dużo zaufania nauczycielowi każde jego polecenie realizują, często bez zastanowienia, dlatego też trzeba zwrócić uwagę dzieciom, że nie muszę tego wykonać – ponieważ jest to zadanie niewykonalne!!!].

Co się stało?… Dlaczego nie mogliście wykonać tego zadania?… Macie rację, nie w każdej pozycji jesteśmy w stanie stanąć dlatego, że nasz błędnik – taki narząd w mózgu – informuje nas, często kiedy nie zdajemy sobie z tego sprawy, że możemy się przewrócić.

Stańcie teraz inaczej… (do jednego dziecka, pozostałe naśladują) przybliż się do ściany lewym (lub odpowiednio prawym) ramieniem. Stańcie bardzo blisko ściany (!). Teraz postarajcie się oderwać od podłogi jedną z nóg (tę zewnętrzną, np. jeśli opieramy się do ściany prawym ramieniem – wówczas lewą nogę). [Zadanie niewykonalne!!!]

Jak czuliście się teraz?… Czy można było stanąć w takiej pozycji?…

Jaskółka (Do jednego z dzieci) Stań na jednej nodze, pochyl się do przodu oraz wyciągnij ręce i nogi (tak skomplikowane polecenia należy wydawać powoli i po kolei).

Popatrzcie jak wygląda jego ciało. Zobaczcie chociaż utrzymuje się na jednej nodze to jednak nie traci równowagi. Dzieje się tak dlatego, że na tej nodze utrzymuje się cały ciężar ciała.


Wśród ćwiczeń, które mogą uświadomić dzieciom poczucie równowagi jest utrzymanie się na jednej nodze z ciężarem w ręce. Inaczej bowiem trzyma się ciężar tylko w jednej ręce, a inaczej we dwóch gdy następuje równowaga. Podobnie robi osoba chodząca po linie (w cyrku).


Zabawkami, które kształtują poczucie równowagi jest między innymi równoważnia


Zastosowanie. Krzywa wieża w Pizie. Popatrzcie przygotowałem specjalną wieżę (pokaz). Ta wieża może się przewracać jeśli zostanie źle ustawiona. Zobaczcie, zamontowałem na niej ciężarek (pokaz), wisi on od środka całej wieży i wskazuje pion. Jeśli będę powoli przewracał wieżę to upadnie ona dopiero wtedy gdy jej ciężarek stanie na krawędzi swojej podstawy (pokaz).