Pomoce:
- suszarka
- duży balon
- mały balon (wodny)
- słomka
- nić
- woreczek herbaty wraz ze sznurkiem
Mam balon i suszarkę. Powiedźcie co się stanie jeśli włączę suszarkę i puszczę balon na tej wysokości? … (hipotezy dzieci; zazwyczaj: balon wybuchnie, poleci do góry i upadnie).


Dobrze, w takim razie co się stanie jeśli włożę rękę między balon, a suszarkę to co się stanie? … (hipotezy). Sprawdźmy.

Powiedzcie teraz co się stanie z balonem jeśli będę przykładał do niego rękę z boku, o tak (pokaz)? … (hipotezy). Sprawdźmy.


Próby dzieci – suszarkę należy ustawić nieruchomo z dostępem do powietrza (wsysanego), np. między książkami. Włączyć ją i pozwolić dzieciom wkładać ręce w strumień powietrza. Dzięki temu same będą mogły ustalić jak działa powietrze na unoszący się balon.
Mini doświadczenia dzieci – każde otrzymuje przygotowaną słomkę (rozciętą na końcu na cztery części) i napompowany balonik. Dzieci starają się utrzymać balonik nad słomką tak samo jak duży balon nad suszarką. [Tę zabawę można wykorzystać do pokonania toru przeszkód].


Propozycje eksperymentów pogłębiających:
- zdjąć / założyć na suszarkę nasadę zwężającą promień powietrza (niektóre suszarki mają taką nasadę),
- przejść się powoli z balonem,
- zamienić balon na piłeczkę pingpongową,
- sprawdzić czy zjawisko to działa przy ciepłej jak i zimnym powietrzu (nie polecam wentylatora – raczej suszarkę z opcją zimnego nadmuchu).
Przykładem doświadczenia, które może pomóc dzieciom zrozumieć że powietrze otacza okrągły balon może być to przedstawione niżej. Dmuchając na świeczkę zza kartonu nie jesteśmy w stanie zdmuchnąć świeczki, ale gdy będziemy dmuchać zza okrągłej butelki płomień świeczki może zdmuchnąć.



Eksperyment może trwać dalej jeśli wykorzystamy inne dostępne przedmioty, tj. rurę wentylacyjna lub rurę PCV (dostępne w sllepach budowlanych). Wykorzystanie tych przedmiotów miało za cel uświadomienie, że zjawisko to działa nawet wtedy gdy powietrze z suszarki przechodzi przez rurę
Wykorzystanie rury wentylacyjnej. Jedno z dzieci może trzymać suszarkę u wejścia do rury, a drugie trzymać w pozycji pionowej drugi otwór nad którym dorosły umieści balon.






Zabawa: do balonu przywiązać nić (ok. 20 cm), a do jej końca sznurek z torebką od herbaty. Zadaniem dziecka jest tak manewrować suszarką skierowaną na balon, aby woreczek herbaty trafił do miski lub (trudniej:) do szklanki [Pomysł: Marek Pawłowski: www.totylkofizyka.pl ].
Tu kolejny (podpatrzony na stronie) pomysł na zabawę z balonami. Doświadczenie polega na sklejeniu ze sobą kilku balonów taśmą dwustronną tak, aby tworzyły okrąg. Ustawiając dysze suszarki do góry można nie tylko unieść wszystkie balony, ale także wprawić je w ruch kołowy. Doświadczenie to jest bardzo kolorowe. Uwaga, potrzeba silnej suszarki, lub dwóch o mniejszej mocy (tak jak na zdjęciu).
Badania. Zobacz jak dzieci rysują powietrze po przeprowadzeniu tego scenariusza [tutaj].