Budowanie obwodu zamkniętego przez dzieci.
Pomoce:
- latarka na baterię 4,5V, tzw. kieszonkowa
- 2 baterie 4,5V
- 4 jednożyłowe druciki, około 0,5mm
- 6 „krokodylków” – zaciski na druciki – ułatwią dzieciom mocowanie całego obwodu
- włącznik
- spinacz do bielizny
- gumka recepturka
- 2 drewienka – do zamocowania baterii i żarówki
- aluminiowa folia (lub „sreberko” z kwiaciarni do zawijania kwiatków)
- 2 wkręty
Dla ułatwienia dzieci warto przygotować podkładkę do której (w sposób wymienny) łatwo będzie można wkładać żarówki. Oto przykład:
Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk
Może się zdarzyć, że po zbudowaniu obwodu zamkniętego dziecko stwierdzi, że latarka ma obudowę i zwierciadło kuliste. Ponieważ opakowanie zbudowanej latarki nie powinno być problemem – wystarczy włożyć wszystkie przedmioty do (np. tekturowego) pudełka, a na końcu wywiercić w nim otwór na żarówkę i włącznik.
Ten fragment strony został zamieszczony w książce: O tym jak zbudować zwierciadło kuliste przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 112-114.
Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .
Zaproponujmy dzieciom wykorzystanie zbudowanego przez nich obwodu do oświetlenia domku dla lalek.
Ten fragment strony został zamieszczony w książce: O tym jak zbudować prostszy model ukazujący elektryfikację domu przeczytasz w książce Jelinek J.A., Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III (Wydawnictwo CEBP, Kraków, 2018) na stronie 115-116.
Zawarty na tej stronie opis bazuje na treści zapisanej w książce i rozszerza je. O książce możesz się dowiedzieć więcej pod adresem: www.blizejprzedszkola.pl/dzk .
W klasach szkoły podstawowej uczniowie powinni wykorzystać swoje modele (nawet z zastosowaniem baterii zamiast prądu stałego) do zbudowania modelu miasta, w którym wykorzystuje się prąd elektryczny. Takie prace uczniów miałem przyjemność oglądać uczestnicząc w wizycie studyjnej (projekt EFS) w Irlandii – relacja fotograficzna niżej.
Zastosowanie: latarka kieszonkowa
Wyniki badań: zobacz jak dzieci 5-letnie samodzielnie budują obwód zamknięty z żarówką.
Wyniki badań: paradoksalne wykorzystanie włącznika w obwodzie zamkniętym.