Pomoce:
- szklane buteleczki z wodą (na zdjęciach piersiówki)
- barwniki spożywcze (w płynie, kolory: czerwona, niebieska, zielona, żółta), ale wodę można też zabarwić za pomocą farb akwarelowych
- latarka
- kolorowe folie (czerwona, niebieska, zielona, żółta)
Mieszanie kolorów można ustalić posługując się zabarwioną wodą – zadziała podobna zasada jak gdybyśmy zakładali na siebie kolorowe folie. Przygotujemy najpierw zabarwioną wodę.
Przygotowaliśmy kolorową wodę, teraz sprawdźmy jak będzie wyglądała woda jeśli ustawimy buteleczki jedną za drugą kierując je w stronę promieni słonecznych. Zmieszamy na razie trzy kolory, które nazywa się podstawowymi [RGB – red, green, blue – czerwony, zielony, niebieski].
Do tej pory mieszaliśmy trzy kolory [podstawowe]. Okazało się, że z ich „zmieszania” powstały inne kolory – jak możemy je nazwać?
Miałem jeszcze jeden barwnik, sprawdźmy co się stanie jeśli zmieszamy kolory podstawowe [RGB] z żółtym (pochodnym).
Jakie kolory powstały z ich „zmieszania”?
Takie, nieustanne próbowanie może rozbudzać dziecięce myślenie i chęć eksperymentowania. Dlatego też warto tę sytuację przedłużać dodając zamiast buteleczek z płynem kolorowe folie.
Oto przykład zabawy urodzinowej z użyciem kolorowych napojów. Od razu zaznaczam, że nie są to zdrowe napoje dla dzieci o czym informuje jedna z ulotek
Trzy kolory napojów (niebieski, czerwony i pomarańczowy) mieszam w szklankach na życzenie zaproszonych na urodziny dzieci. Taka zabawa z barmana może okazjonalnie przybliżyć dzieciom zjawisko mieszania się kolorów, a jednocześnie stanowić ciekawy punkt programu. To kilka zdjęć z relacji:
A teraz dwa nagrania z procesu mieszania kolorowych napojów. Pierwszy obrazuje jak powstawały kolory pochodne.
A teraz nagrania jak powstawały kolory pochodne drugiego stopnia.
Najczęściej opisywanym doświadczeniem syntezy addytywnej jest wykorzystanie tego samego typu latarek (źródeł światła) i zmienianie ich temperatury barwowej za pomocą kolorów (kolorowych folii). Jeśli użyjemy odpowiednie kolory – podstawowe: niebieski, zielony i czerwony (RGB) otrzymamy oczekiwany efekt – powstawanie kolorów pochodnych (CMYK).
Do przeprowadzania doświadczeń najlepiej łączyć początkowo dwa kolory, następnie trzy. Istotne jest przygotowanie takich latarek, które będą miały podobną moc światła.
Można także przeprowadzić inne doświadczenie. Jednak to nie tak dobrze oddaje sens. Ponad to wymaga wykonania w dobrze zacienionym pomieszczeniu (lub wieczorem) na tle białej ściany lub kartki papieru.
Sprawdźmy jak wygląda oświetlenie przy różnym zabarwieniu wody.
Ustawmy teraz różne buteleczki – wymieszajmy kolory ze sobą. Sprawdźmy też czy będzie zmiana koloru jeśli ustawię kolory zamienię kolejnością (od strony latarki)
Sprawdźmy teraz czy powstają takie same kolory jeśli ustawimy różnokolorowe folie. Na początku, sprawdzimy jak wygląda światło zza każdej foli.
Teraz sprawdźmy ich zestawienia
Ustalmy wnioski. W wyniku zmieszania różnych kolorów powstaje trzeci – inny. [Na zdjęciach niestety nie można pokazać faktycznego efektu. Efekt pracy może być różny w wyniku zbyt dużej lub zbyt małej ilości barwnika lub zbyt jasnej barwy folii – wtedy warto zaopatrzyć się w dwie lub więcej folii].
czerwony + niebieski = fioletowy czerwony + zielony = ciemny czerwony niebieski + zielony = seledynowy żółty + zielony = jasny zielony żółty + niebieski = zielony żółty + czerwony = pomarańczowy
Urządzenie do mieszania kolorów – łatwo go wykonać – sprawdź tutaj.
Synteza subtraktywna jest zjawiskiem odwrotnym do zjawiska syntezy addytywnej. Zjawisko to polega na łączeniu kolorów farb w wyniku których powstają inne kolory. Synteza addytywna (opisana wcześniej) ma miejsce tam, gdzie łączy się różne kolory światła – synteza światła tworzona jest w przestrzeni, której naturą jest czerń, aby zatem powstało światło białe potrzebna połączyć wszystkie kolory podstawowe syntezy addytywnej (RGB). Synteza subtraktywna (opisana poniżej) polega na łączeniu kolorów farb, warunki tworzenia tej syntezy jest biel karki papieru, płótna malarskiego, ściany – aby powstała czerń (przeciwieństwo bieli) należy połączyć wszystkie trzy kolory podstawowe subtraktywne (CMYK).
Aby sprawdzić czy rzeczywiście tak jest należy np. rozpuścić wodą namalowaną na papierze czarnym kolorem farbę. To jest przedmiotem doświadczenia przedstawionego poniżej.