Pomoce:
- szklanki z ciepłą i zimną wodą
- produkty, które można mieszać z wodą (sól, cukier, mąka, pieprz (mielony), ziemia (ogrodowa))
- łyżeczki (dla każdego dziecka)
- ścierki do ścierania wylanej wody
Doświadczenie może być przeprowadzone wśród najmłodszych przedszkolaków, warto jednak zacząć zajęcia od porównania tylko ciepłej wody, a na następnych zajęciach dodać doświadczenie z zimną wodą. Niżej przedstawiam doświadczeniem z wykorzystaniem ciepłej i zimnej wody.
Sprawdzimy jak w wodzie zachowuje się cukier, mąka, pieprz, sól i odrobina ziemia.
Młodsze dzieci
Najpierw dzieci powinny posmakować wodę, a następnie to co zamierzamy wsypać (np. cukier). Następnie powinny wsypać (samodzielnie) substancję do wody i zamieszać ją, a następnie ponownie zasmakować wodę. Tak przeprowadzone doświadczenie to eksperyment z zastosowaniem techniki jednej grupy.
Starsze dzieci
Starsze dzieci nie potrzebują już próbować po każdym wsypaniu substancji (np. soli czy cukru). Istotne jest to, aby mogły poszerzyć swoje doświadczenie, np. oto jak temperatura wody (ciepła i zimna) wpływa na rozpuszczanie wody).
Sól. Zacznijmy od soli, sprawdzimy co się stanie gdy wsypiemy sól do zimnej wody. Najpierw każde z was otrzyma szklanki z ciepłą wodą i zimną. Sprawdźcie, w której szklance jest ciepła a w której zimna woda… Dobrze, a teraz weźcie trochę soli na do ręki (lub na łyżeczkę) i wsypcie ją do szklanki z zimną wodą, a teraz tyle samo do szklanki z ciepłą wodą.
Cukier. [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Sprawdźmy teraz cukier. Do pierwszej i drugiej szklanki wsypcie po 3 łyżeczki cukru. Teraz popatrzcie jak zachowuje się cukier w szklankach…
Pieprz (mielony). [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Zobaczymy teraz jak przyprawa nazywana pieprzem miesza się z wodą zimną i ciepłą. Po wrzuceniu kilku płatków mielonego pieprzu, można obserwować jak te unoszą się na powierzchni, a w ciepłej wodzie po chwili upadają na dno.
Mąka. [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Sprawdźmy teraz jak rozpuszcza się w zimnej a jak w ciepłej mąka, którą dorośli wykorzystują do pieczenia ciast i chlebów… Okazało się, że mąka dokładniej rozpuściła się w ciepłej wodzie niż w zimnej.
Ziemia (ogrodowa). [Dzieci mają szklanki ze świeżą wodą]. Ziemia również łatwiej rozpuszcza się w ciepłej wodzie niż zimnej.
Dalsze propozycje: zaparzanie herbaty w ciepłej i zimnej wodzie