Pomoce:
- szklanka z wodą
- słomka
- mleko
- torebka z herbatą
- olej
- butelka
- atrament
Zajęcia dla najmłodszych 😉
Pipetka służy do przenoszenia płynów. Za jej pomocą zmieszam mleko z wodą. Popatrzcie jak zachowują się krople. To prawdziwe widowisko.
Widowisko w szklance herbaty.
Nie każdy jednak płyn rozpuszcza się w wodzie. Na początek wlejmy do wody odrobinę oleju.
Pojawienie się warstw – oleju i wody, można kontynuować ostrożnie wlewając płynny miód oraz syrop. Te cztery produkty ostrożnie wlane do tej samej szklanki sprawią, że miód osadzi się na dnie, nad nim będzie syrop, wyżej – woda, a na samej górze olej. Powodem tego jest różnica w gęstości płynu: miód – największa gęstość, a olej – najmniejsza.
Eksperyment, w którym można zobaczyć efekt różnicy gęstości płynów można zobaczyć wkładając jajko do wody z solą (solanki).
Eksperyment ten można przeprowadzić w dwojaki sposób – techniką jednej grupy i techniką grup równoległych. Prowadząc go wśród dzieci przedszkolnych warto zastosować technikę jednej grupy.
Eksperyment z zastosowaniem jednej grupy – przed dziećmi stoi słoik z wodą. Jak myślicie co się stanie gdy włożymy jajko do słoika z wodą? Gdy jajko (niegotowane) jest już w środku: Teraz do tego słoika wsypiemy sól. Jak myślicie co się stanie?. Po wsypaniu kilku łyżeczek widać jak jako unosi się do góry. Co się stało?, Jak myślicie dlaczego się tak stało?.