Pomoce:
- latarka
- miska z wodą
- słomka lub kamienie i inne przedmioty do zamoczenia w wodzie by wywołać fale
- strzykawka
- przeźroczysty długi pojemnik (z wodą)
- słomka
- strzykawka
Zajęcia dla najmłodszych przedszkolaków.
Popatrzcie w misce jest woda, gdy dotknę kamieniem powierzchni wody tworzą się okręgi. Popatrzcie [w jasny dzień nie będzie widać efektów, dobrze jest więc oświetlić miejsce fali pod ostrym kątem światłem latarki].
Te okręgi nazywamy falą. Pokażę wam jak wygląda ona z boku. Tutaj jest długi pojemnik z wodą, jest przeźroczysty. Będę przechylał go wy wywołać fale, a wy obserwujecie powierzchnię wody z boku.
Zobaczmy z czego składa się woda. Strzykawką wciągniemy trochę wody i położymy ją na kamieniu.
Zobaczcie nie rozpływa się, nie ucieka. Jeśli się nachylicie to zobaczycie, że kropla powiększa, więc działa jak lupa (pokaz). Z takich właśnie kropli składa się fala.
Sprawdźmy jak inaczej można wywołać wodne fale niż tylko wkładać przedmioty do wody – będziemy tworzyć bąbelki w wodzie wdmuchując do niej powietrze przez słomki lub strzykawkę.
Propozycje na dalsze eksperymentowanie z wodą:
- wywołanie fal z różnych stron
- kurs puszczania kaczek na wodzie
Tablica do badania wody (tablica badawcza). Do jego konstrukcji mogą posłużyć dykta, plastikowe kubeczki, talerzyki, wężyki do instalacji hydraulicznej, taśma klejąca i pinezki. Istotną tablic badawczych do badania wody jest przelewanie wody. Poniżej przedstawiam sposób w jaki możne być ona skonstruowana. Do korzystania z tablicy dzieci muszą mieć dostęp do wody.