Pomoce:
- folia do bindowania: zielona i czerwona
- cytryna (lub banan), pomidor, marchewka, ogórek, sałata,
- kartki papieru
- kredki lub mazaki
Jakiego koloru jest niebo widziane za zieloną folią?… A jakiego koloru są liście roślin?… Jakiego koloru jest ten kwiat?…
Dam ci teraz czerwoną folię – opisz jak wygląda ten sam świat zza tej folii? Jakiego koloru jest niebo… a te rośliny….
Przyjrzyjcie się tym przedmiotom (cytryna (lub banan), pomidor, marchewka, ogórek, sałata) zza folii zielonej i powiedzcie jaki kolor ma żółta cytryna?… na jaki kolor widzicie pomidor?… jakiego koloru jest teraz ogórek?… a sałata?…
Przygotujcie teraz dwie kredki: czerwoną i zieloną. Narysujcie czerwoną biedronkę, a wokoło zielony liść.
Zobaczcie teraz jak wygląda wasz rysunek przez zieloną folię?… Czy wszystko na nim jest widoczne?… W jakich jest kolorach?
A teraz przyjrzyjcie się swojemu obrazkowi przez folię czerwoną. Czy wszystko nadal jest dobrze widoczne? A co się stało? … Coś zniknęło?… A to ciekawe. Dlaczego zniknęło, jak myślicie?
Propozycje rysunków do wykonania (wystarczy kontur):
- zielony stworek z czerwonymi włosami,
- czerwone maki na zielonej łące,
- czerwona papuga na zielonym drzewie,
- czerwone i zielone korale (ile jest zielonych a ile czerwonych?),
- czerwony samochód na trawie,
- zielona owca i czerwone rogi (owca – baran)
- zielony dom i czerwone skrzydła łopat (dom – młyn)
- osoba siedząca na krześle (kolor zielony) i czerwone koła wózka inwalidzkiego
Zagadka: co widzisz na tym obrazku? Obejrzyj go przez zieloną, a teraz czerwoną folię.
Przykładowa tabela do kolorowania: plik.
Uwaga, do rysunków dzieci mogą użyć analogicznych kolorów do wyżej wymienionych – zielonej i czerwonej. Czerwony można zastąpić np. pomarańczową, żółtą czy różową, a zielony – czarną, granatową, niebieską czy fioletową.
Różowe okulary i nietylko. W podobny sposób można obserwować świat, wystarczy wykonać okulary z odpowiednio zabarwionymi „szkłami” – foliami.