Pomoce:
- zapałki
- cztery podgrzewacze
- szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności (np. 1,5l, 1l, 0,5l)
Uwaga: realizacja tylko w obecności odpowiedzialnych dorosłych.
Doświadczenie (lub eksperyment z zastosowaniem techniki jednej grupy). Ogień potrzebuje powietrza (a szczególnie tlenu) by się palić. O tym, aby udowodnić to dzieciom – tym najmłodszym – wykonamy proste doświadczenie pokazujące, że paląca się świeczka pod przykryciem zgaśnie.
Eksperyment (z zastosowaniem techniki dwóch grup równoległych). Różni się on od poprzedniego doświadczenia tym, że oprócz jednej świeczki, którą przykrywamy słoikiem mamy drugą świeczkę, która stanowi punkt odniesienia (obiekt kontrolny). Udowadnia ona, że nadal nic nie zmienia się kiedy płomień gaśnie pod szklanym kloszem (obiekt eksperymentalny).
Eksperyment (z zastosowaniem technik większej liczby grup równoległych). Eksperyment ten polega na tym, że do poprzedniego (do obiektów eksperymentalnego i kontrolnego) dodajemy dodatkowe obiekty eksperymentalne, które różni wielkość pojemnika. Ma to na celu pokazanie dzieciom, że im większy jest pojemnik (czytaj: więcej jest w nim powietrza) dłużej będzie się palić ogień. Eksperyment ten pokazuje dzieciom, że aby ogień przestał się palić należy pozbawić go dostępu do powietrza.
Eksperymenty te mogą być wprowadzeniem do tematu gaszenie ognia.