Na tej stronie zamieszczam informacje i zdjęcia, które wskazują jak przedszkola i szkoły w innych krajach radziły (kiedyś) lub radzą (obecnie) sobie z wdrażaniem dzieci do świata nauki.
Czechy – świat oczyma Amerlinga. Postać Karla Slavoje Amerlinga jest związana z Janem Amosem Komeńskim, który zachęcał by wprowadzać dzieci w świat przyrody w sposób praktyczny i za pomocą obrazów (druk w tamtym czasie były zupełną nowością). Amerling kontynuując ideę Komeńskiego przygotowywał obrazy przedstawiające świat roślin, zwierząt, narzędzi i ludzkiej pracy.
Owocem jego pracy jest ogromny zbiór, które jeszcze do niedawna był wykorzystywany na tablicach i ścianach m.in. czeskach szkół. Poniżej prezentuję kilka z nich, z pewnością niektórzy poznają je jako analogiczne do tych, które można było zwiedzić w dzisiejszych szkołach.
Zdjęcia pochodzą z płyty CD, wydanej w 2002 przez Muzeum Komeńskiego w Prerovie (Czechy). Dziękuję w tym miejscu Kuratorce Muzeum za poświęcenie czasu na odnalezienie ostatniej sztuki płyty CD ze zdjęciami.
Zapraszam również wszystkich nauczycieli zainteresowanych edukacją do tego miejsca, ponieważ gromadzi ono w swoich murach niesamowite okazy zwierząt i minerałów.
Stany Zjednoczone – stolica metody projektów. Głównym założeniem tej metody jest organizowanie sytuacji, w których dzieci samodzielnie będą dochodzić do wiedzy. Nauczyciel pomaga tylko porządkować zdobywaną wiedzę oraz rejestrować proces zdobywania doświadczeń. Duży nacisk kładziony jest na tworzenie przez dzieci wytworów tj.: rysunków, konstrukcji czy zabaw inscenizacyjnych, które zachęcają do ponownego zastanowienia się nad tematem, wykorzystywania różnych materiałów konstrukcyjnych itp. Efektem pracy jest przyswojenie coraz bardziej złożonych pojęć i czynności. Wszelkie wytwory są dokumentowane by w końcowej fazie przedstawić proces poznawania tematu projektu zarówno dzieciom jak i rodzicom.
Finlandia – kraj najlepszych kierowców rajdowych. Miasteczka ruchu drogowego (Traffic Park) nie są jednak wymysłem finów. Od wielu lat istnieją na całym świecie. W Polsce powstają inicjatywy by odbudować i tworzyć ponownie takie miejsca. Dobrze jest jednak podpatrzeć jak w innych krajach wprowadzają dzieci do bezpieczenego poruszania się na drodze (szerzej zerknij na zestawienie miasteczek ruchu drogowego na świecie [google]).
Czechy – świat skansenów. W każdym kraju znajduje się skansen – namiastka wytworów ówczesnej cywilizacji. Domeną muzeów na powietrzu jakimi są skanseny jest ich praktyczne ujęcie zagadnienia wynalazku. Tutaj każdy może spróbować… – to najlepszy atut dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Historia wynalazku nie może być jednak traktowana wybiórczo gdy dotyczy dorosłych (podejmuje się wobec nich tylko tematy najciekawsze, z pominięciem tego „co przecież jest wszystkim znane”). Z dziećmi przedszkolnymi trzeba od początku, powoli, wiele razy…