BADANIA
SCHEMAT RYSOWANIA ZWIERZĄT W RYSUNKACH
S. Szuman badał schematy w rysunkach dziecięcych (więcej: Sztuka dziecka, 1990). W jego rozumieniu schemat zawiera informacje jakie posiada dziecko nt przedmiotów, miejsc lub zjawisk. Oznacza to, że w rysunkach możemy szukać co wiedzą dzieci o otaczającym świecie. Tym razem rysunki dotyczą: psa, konia i kozy. Ich wybór nie jest przypadkowy. Zwierzęta te są bardzo podobne do siebie. Czynność rysowania wymaga od rysującego zaznaczenia różnicy między zwierzątami. Prowadzi zatem do myślenia, przedstawia przy tym graficzny schemat rysowania zwierząt.
Zebrałem rysnki 6 uczniów 6-letnich z Warszawskiego przedszkola (2 chłopców i 4 dziewczynki). Uczniowie wykonali rysunki podczas zajęć w przesdzkolu. Uczniowie zostali wskazani przez nauczyciela grupy.
Rysunki przedstawiam w następującej kolejności: PIES – KOZA – KOŃ
Ala