BADANIE
WŁĄCZNIK W OBWODZIE ZAMKNIĘTYM (część 1)
Temat: PARADOKS WŁĄCZNIKA W KONSTRUOWANYCH PRZEZ DZIECI PROSTYCH OBWODACH ZAMKNIĘTYCH
Grupa dzieci 5-letnich, podczas zajeć o elektryczności, odkryła zupełnie inne (niewłaściwe?) zastosowanie włącznika.
Sytuacja. Dzieci uczestniczyły w dwóch zajęciach, na których w grupach budowały prosty obwód zamknięty. Pierwsze zajęcia dotyczyły obwodu zamkniętego typu „-bateria-żarówka-włącznik-„, drugie: „-bateria-brzęczyk-włącznik-„. W obu przypadkach schemat zajęć był taki sam. Grupa otrzymywała baterię i żarówkę (na drugich zajęciach brzęczyk) i łączyła przedmioty tak by uruchomić żarówkę (brzęczyk). W następnie grupy otrzymywały kolejno drucik z zaciskiem (krokodylkiem), oraz drucik z dwoma zaciskami i kabelek z włącznikiem.
W trakcie takich zajęć jedna grupa zbudowała nietypowy obwód. W dodatku powtórzyła go tydzień później z brzęczykiem.
Podsumowanie i wnioski.
- Co zrobić z nietypową konstrukcją?Pewne jest, że nie należy traktować przedstawionej wyżej konstrukcji jako „niewłaściwe”. Jej powstanie wynika z braku wiedzy dzieci o oznaczaniach włącznika. W Polsce rzadko używane są określenia narodowe (WŁ./WYŁ. – od „WŁ.” – włącznik, „WYŁ.” – wyłącznik), często oznaczenia odnoszą się do: I/0 gdzie „I” oznacza włączony, a „0” – wyłączony, lub z języka angielskiego „ON” – włączony, „OFF” – wyłączony. Powyższe sprowadza się do obowiązku wyjaśnienia dzieciom szkolnym, co oznaczają symbole na włącznikach i poprawiać gdy zbudują wyżej opisany obwód (w założeniu włącznik jest źle stosowany). Dlaczego nie wyprowadzamy z błędu dzieci przedszkolne. Z punktu widzenia zadania – wprowadź włącznik tak aby żarówka (brzęczyk) zadziałała – dzieci wypełniły zadanie. W moim rozumieniu
- Jakie wnioski wynikają z myślenia „wszystko do baterii”?Podczas organizowanych zajęć dzieci doszły do założenia, że wszystko co Pan/Pani przyniesie (w kontekście konstruowania obwodu zamkniętego) należy podłączać bezpośrednio do baterii. Przyczyna tego rozumowania tkwi w metodzie prób i błędów – naturalnej metodzie rozwiązania nieznanych problemów. Stanowi ona naturalny efekt procesu uczenia się i świadczy o niezrozumieniu wszystkich aspektów przepływu prądu, szczególnie: „kable przenoszą prąd”.