Ptaki – śpiew

Link do strony z nagraniami śpiewu ptaków: Świętokrzyski Park Narodowy.


Rozmowy kaczek podobne efekty do doświadczenia.


Ptasie radio – ćwiczenia ortofoniczne czyli śpiew ptaków w ciągu dnia. Gdy dzieci są w przedszkolu i szkole śpiewają sporadycznie kosy, jednak regularnie w pozostałych godzinach można usłyszeć następujące ptaki (w nawiasach godziny śpiewu), ich różnorodność zależy od natężenia promieni słonecznych (!):

  • Poklaska (2.40) – można ją naśladować wymawiając „dju tek dju tek” (nazwa ptaka wzięła się od „klaśnięcia” językiem na sylabę „tek”).
  • Strzyk (3.15) – śpiew określa wyrażenie „cif cif cif cisisisisi”, kończy się trelami przypominającymi śpiew kanarka.
  • Zięba (3.40) – jej śpiew to trzyczęściowa fraza: „cicicicittjutjutjutju cetir”, odzywa się również głosem „tirr”, w chłodne dni ‚zapowiada’ deszcz jej śpiew brzmi jak „ziąb” – stąd nazwa.
  • Wilga (4.00) – popularnie nazywa się „zofija” i jest to nazwa odzwierciedlająca jej gwizd. Śpiew brzmi jak „iglio digilio”.
  • Zaganiacz (4.20) – jego ludowa nazwa brzmi „przedrzeźniacz” ponieważ naśladuje glosy innych ptaków.
  • Pleszka (17.20) – śpiew składa się z „cii du du”
  • Trznadel (19.00) – śpiew składa się z prostej zwrotki „cicicici – siit”.
  • Rudzik (20.30) – śpiew zaczyna się od przeciągłego „cli cli” i przechodzi w pełne trele.
  • Świerszczak (21.00) – śpiew przypomina cykanie pasikonika i jest to wytrwale i długo powtarzane „sirr sirr sirr”.
  • Łozowka (21.30) – odzywa się na równinach gdzie oprócz typowych tonów „cer cir tiri, tiri ter” naśladuje ona znakomicie kilkadziesiąt gatunków ptaków,
  • Słowik (22.00) – nazwa tego ptaka odzwierciedla pewną śpiewu tłumaczonego jako „słowik słowik dawid dawid kudi kudi tjuku tjuku tjuku” itd. Często w śpiewie powtarza się ton „dżdżdżdż”.

Śpiew ptaków to w większości głosy samców, które zwołują panterki wołaniem np. „tutaj jest kawaler z mieszkaniem”. Gdy samiczka przybywa zaczynają śpiew gotowy. Najintensywniej śpiewają wcześnie rano w okresie maj – czerwiec (już od 2.30)


Ptasi dzień – zabawa ruchowa. Interesujące co ptaki robią przez całe dnie. Dowiemy się tego w zabawie ruchowej. [Nauczyciel wykonuje czynności ruchowe i opowiada, dzieci naśladują nauczyciela; zabawa będzie miała sens jeśli akcja będzie się działa wartko a czynności ruchowe będą prowadzone z rozmachem].

Zima – styczeń.

  • godzina 6 – jest strasznie zimno, muszę wytrzymać noc – byle do wschodu słońca,
  • godzina 8 – noc była długa, trzeba więc znaleźć coś do zjedzenia,
  • godzina 10 – dołączam do kumpli w karmniku; pogadam , najem i pokłócę się,
  • godzina 12 – teraz sjesta…, odpocznę i pośpiewam sobie,
  • godzina 14 – relaks przy pierwszych promieniach słońca,
  • godzina 16 – najeść się do syta bo znowu czeka mnie ciężka, zimna noc,
  • godzina 18 – teraz muszę znaleźć sobie jakiś daszek nad głową by przetrzymać do rana,
  • godzina 20 – a teraz zasnę i będę spać do rana.

Koniec zimy – marzec

  • godzina 6 – zaśpiewam, że jestem panem terytorium,
  • godzina 8 – wyskoczę na coś do zjedzenia,
  • godzina 10 – zademonstruję swoje piękne ubarwienie, by zwabić samiczkę,
  • godzina 12 – przekąszę coś i na sjestę,
  • godzina 14 – wykonam wspaniały lot godowy przed partnerką,
  • godzina 16 – przestraszę innych kandydatów,
  • godzina 18 – zaśpiewam przed pójściem spać,
  • godzina 20 – sen.

Późna wiosna – maj

  • godzina 6 – pośpiewam i poszukam coś do zjedzenia,
  • godzina 8 – przekąszę coś i znajdę coś do zjedzenia dla piskląt,
  • godzina 10 – okryję swoim ciałem pisklęta by nie zmarzły i by samemu coś zjeść,
  • godzina 12 – dam się zmienić partnerowi, a ja polecę coś przekąsić i wziąć szybką kąpiel,
  • godzina 14 – utnę sobie krótką drzemkę przed powrotem piskląt,
  • godzina 16 – wyprzątam gniazdko i będę miał na oku kota,
  • godzina 18 – znowu polecę po pokarm dla piskląt,
  • godzina 20 – zakończyć wreszcie męczący dzień i zasnąć.