W. J. Dynera – zabawy tematyczne jako źródło informacji o stanie wiedzy dziecka

„Zabawy tematyczne dzieci w domu i przedszkolu”, Ossolineum Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, 1971,

Zabawy w dom rodzinny – pojawiają się około 2 r.ż. początkowo odwzorowane na zabawkach człowieczo-podobnych (misiach, lalkach) oraz z wykorzystaniem przedmiotów do ich użytków, a znanych dziecku: wózek, kołderka, ubranka dla lalek. Najbardziej popularnymi rolami tej gry są: mama, tata i dziecko. Dzieci przedszkolne często organizują zabawę w zwierzęcą rodzinę, jednak i w nich także można znaleźć te role. Dzieci 3 – 4 letnie wykonują różne czynności, np.: ubieranie, karmienie, gotowanie, karcenie, rozmawianie z lalkami, a także: problemy związane z pracą i wychowaniem. Dzieci starsze (4 – 5) wprowadzają w zabawie różne sytuacje, tj. w sklepie, w pracy. U 5 – 6-latków pojawiają się coraz bardziej skomplikowane czynności tj.: nakrywanie do stołu, przygotowania ślubne, przyjecie gości, itp.

Zabawy w sklep – zainteresowanie kupowaniem pojawia się wtedy gdy zaobserwują, że rodzice przynoszą do domu różne rzeczy oraz w sytuacjach gdy rodzice zabierają dzieci do sklepu, czy na targ. Dzieci poznają wtedy proces kupowania i sprzedawania, dlatego też początkowo jest to czynność naśladowania rodziców, która z czasem powoduje, że dzieci rozpoznają znaczenie tej czynności. Dzieci 3-letnie rozumieją, że istnieją pieniądze i że trzeba nimi płacić aby móc otrzymać towar. Mają trudności w zrozumieniu reszty i jej wydawania. Cieszy je sama czynność: biorą koszyk, żegnają się i wychodzą niby z domu, idą na zakupy. 4-latki najchętniej chcą grać rolę sprzedawcy. Atrakcji dostarcza im coraz większa wiedza związana z czynnościami jakie wykonuje sprzedawca: podawaniem towaru, przynoszeniem z magazynu, ważeniem, liczeniem czy sprzątaniem.

Zabawy w: samochód, kierowcę, kolej, pociąg – zabawy w podróże najczęściej się pojawiają po wakacjach, gdzie dzieci pełne wrażeń jeszcze „przerabiają” to czego doświadczyły. To ulubione zabawy 4 – 6-latków. Zabawy tego typu ulegają szybko przeobrażeniom w zależności od ilości doświadczeń. Zabawa w tym wieku to: zabawa w auto-dziecko, siada na stołeczku, udaje, że trzyma kierownicę i naśladuje warkot samochodu. Inna: zabawa w pociąg-dziecko, kilka krzeseł w szeregu, dzieci naśladują dźwięki maszyny itp. Już wśród 3-latków można zaobserwować już bogate słownictwo, potrafią niekiedy używać takich słów jak: po torze, przez tunel, most, wagony, morze, góry, nazwy miejscowości. 4-latki oprócz coraz zakresu słownictwa (bilet do…, autobus odjeżdża o… itp.) ciekawi je również czynność tj.: kasowanie, sprawdzanie biletów czy sama postać kolejarza. W tym wieku pojawiają się również samolot, statek, motor, taksówka. Dzieci 5-letnie szczególnie chłopcy lubią bawić się w katastrofy (zderzenia aut i pociągów). Pojawiają się też realistyczne szczegóły podróży. Czas zabawy się podłuża i obejmuje także etap przygotowania zabawy. Dzieci 6-letnie planują wyjazdy za granicę, dalsze i dłuższe podróże. Wiedzą także, że potrzebny jest paszport.