Publikacje

2017

Realizacja 5 nagrań filmów edukacyjnych przygotowanych w ramach współpracy z Wydawnictwem RM w celach marketingowych. Strona projektu: https://www.facebook.com/ksiazkanikiitesla/. Przykładowy kadr z filmu:

promocja książki
Kadr z filmu. Temat: konstruowanie modeli urządzeń.

Jelinek J.A., Dzieci bliżej ognia, Przegląd pożarniczy 3/2017, s. 42-45 (artykuł dostępny na stronie czasopisma).

Jelinek J.A., Jak dzieci myślą, Przegląd pożarniczy 2/2017, s. 21-23 (artykuł dostępny także na stronie czasopisma).

Realizacja 10 nagrań szkoleniowo-edukacyjnych przygotowanych w ramach partnerstwa APS i TNA udostępnionych w formie kursu e-learningowego. W tym: 5 filmów prowadzonych w formie wykładów i 5 w formie zajęć z dziećmi. Strona projektu: http://przedszkola-aps.edu.pl/ . W ramach kursu zgłosiło się ponad 250 placówek i ok. 2500 nauczycieli. Oto przykładowy kadr z filmu:

15591478_718094278339950_8761551058897009557_o
Kadr z nagrania: „Edukacja techniczna dzieci”

2016

Jelinek J.A., Badanie skuteczności programu komputerowego do nauki czytania, w: Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka, red. E. Płóciennik, D. Radzikowskiej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016, s. 75-83.

Jelinek J.A., Strategies of solving tasks while using the multimedia computer program by 7-year-old students, w: International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (IJPINT), 3/2016 (2), s. 38-46.

Jelinek J.A., Skuteczność edukacyjna multimedialnych programów do nauki czytania, w: Dobre praktyki w edukacji w kontekście integralnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, B. Muchacka, M. Such-Pyrgiel, D. Łażewskiej (red.), Józefów: Wydawnictwo WSGE, 2016, s. 149-170.

Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

Jelinek J.A., Theories explaining astronomical phenomena at children and adults, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2016/1, s. 41-48 (wydanie anglojęzyczne).

Jelinek J.A., Teorie wyjaśniające zjawiska astronomiczne u dzieci i dorosłych, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2016/1, s. 45-52.

Jelinek J.A., Konstruowanie reprezentacji astronomicznych u dzieci. Wnioski dla praktyki pedagogicznej, w: Ruch Pedagogiczny 1/2016, s. 73-81.

Jelinek J.A., Skuteczność edukacyjna multimedialnych programów do nauki czytania. w: Dobre praktyki w edukacji w kontekście integralnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych, Józefów: Wydawnictwo WSGE, 2016, s. 149-170.

Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Jelinek J.A., Spotkanie z pająkami, w: Świetlica w Szkole, 6/2016, s. 18-19.

Jelinek J.A., Spotkanie ze ślimakami, w: Świetlica w Szkole, 6/2016, s. 24-25.

Jelinek J.A., Kącik pogody a kształtowanie postawy badacza, Świetlica w Szkole, 5/2016, s. 8-9.

Jelinek J.A., Kowal bezskrzydły – towarzyski pluskwiak, Świetlica w Szkole, 5/2016, s. 10-11.

Jelinek J.A., Zegarek, czyli krótko o historii czasu, Bliżej przedszkola, 7-8/2016 (178-179), s. 92-93.

Jelinek J.A., Historia urządzeń do badania głębin morskich, Bliżej przedszkola, 5/2016 (176), s. 76-77.

Jelinek J.A., Co pływa a co tonie, Bliżej przedszkola, 4/2016 (174), s. 72-73.

Jelinek J.A., Historia odpowiedzialnego spadania, Bliżej przedszkola, 3/2016 (173), s. 76-77.

Jelinek J.A., Balonowa przygoda, Bliżej przedszkola, 2/2016 (172), s. 74-75.

Jelinek J.A., Rurki – co to za instrument?, Bliżej przedszkola, 1/2016 (172), s. 68-69.


2015

Jelinek J.A., Rozwiązywanie zadań arytmetycznych przez uczniów klasy pierwszej podczas korzystania z programów multimedialnych, w: Edukacja Wychowanie Resocjalizacja, Rocznik Pedagogiczny, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, 3/2015, s. 125-135.

Jelinek J.A., Korzystanie z multimedialnego programu do nauki matematyki przez ucznia zdolnego i (tzw.) ucznia słabego. W: Wielowymiarowość współczesnej edukacji dziecka, J.Juszczyk-Rygałło (red.), Wydawnictwo AJD, Częstochowa 2015, s. 219-231.

Jelinek J.A., Czy i jak rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach związanych z użytkowaniem urządzeń elektrycznych i nie tylko?. Tekst ukazał się w formie materiałów pokonferencyjnych w dniu 1-3 grudnia 2015 podczas Szkolenia organizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach programu Ognik w Sulejówku.

Jelinek J.A., Zabawa czy nauka matematyki przy komputerze. Wyniki badań, w: Trosce o edukację dziecka, K. Bocheńska-Włostowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo B&G, 2015, s. 135-150.

Jelinek J.A., Program komputerowy jako nauczyciel wspomagający naukę czytania. Wyniki badań, w: Ruch pedagogiczny, 2/2015, s. 75-88.

Jelinek J.A., Wystąpienie na temat Czy warto tracić czas na doświadczenia z uczniami?. Wystąpienie rejestrowane i opublikowane w formie e-konferencji na stronie Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Zajęcia na temat urządzeń technicznych z udziałem uczniów (tworzenie modelu wentylatora). Poniżej przykładowy kadr z nagrania.

wsip
Kadr z nagrania: „Czy warto tracić czas na doświadczenia z uczniami?’

Jelinek J.A., Wentylator, Bliżej przedszkola, 2/2015 (161), s. 52-54)

Jelinek J.A., Aparat, Bliżej przedszkola, 3/2015 (162), s. 58-60.

Jelinek J.A., Pralka, Bliżej przedszkola, 4/2015 (163), s. 56-58.

Jelinek J.A., Telefon, Bliżej przedszkola, 5/2015 (164), s. 70-71.

Jelinek J.A., Winda, Bliżej przedszkola, 6/2015 (165), s. 66-67.

Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola, 7-8/2016 (166-167), s. 78-82.

Jelinek J.A., Kolejka górska, Bliżej przedszkola, 9/2015 (168), s. 26-27.

Jelinek J.A., Dźwig, wędka i wciągarka – jeden model, trzy urządzenia, Bliżej przedszkola, 10/2015 (169), s. 74-75.

Jelinek J.A., Pali się, pali się! Ogień, czyli zapomniany żywioł, Bliżej przedszkola, 11/2015 (170), s. 34-35.

Jelinek J.A., Proca, kusza, katapulta – zabawki zabronione w przedszkolu?, Bliżej przedszkola, 12/2015 (171), s. 27-28.


2014

Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, A. Mikler-Chwastek ( red.), Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014. s. 183-201.

Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4/2014 (53), s. 49-55.

Jelinek J.A., Jakość nauczania przyrody. Wiedza przyrodnicza studentów jako wyznacznik jakości kształcenia w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, w: Forum Akademickim, 12/2014, s. 54-56.

Jelinek J.A., Rozwiązywanie zadań arytmetycznych przez uczniów klasy pierwszej podczas korzystania z programów multimedialnych, w: Edukacja, Wychowanie, Resocjalizacja, Bielsku-Białej: Kolegium Nauczycielskie, 2014 (rocznik).

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Jelinek J.A., Pakiet zabawek edukacyjnych dla starszych przedszkolaków do ćwiczeń i zabaw w domu i w przedszkolu materiały do książki Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychować i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Wydawnictwo CEBP, 2014.

Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychować i kształcić w przedszkolu i w domu, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Kraków: Wydawnictwo CEBP, 2014, s. 276-305.

Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychować i kształcić w przedszkolu i w domu, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Kraków: Wydawnictwo CEBP, 2014, s. 257-275.

Jelinek J.A., Eksperyment jako narzędzie edukacji ekologicznej – procesy uczenia się w trakcie eksperymentu. Materiały z konferencji pt. „Współczesne wyzwania edukacji ekologicznej w Polsce” organizowanej przez Ośrodek Działań Ekologicznych („Źródła”) . Materiały dostępne są na stronie portalu Ekozorientowani.

Jelinek J.A., Communication student with educational multimedia programs to learn mathematics, w: Communication in the mathematical classroom, red. M. Pytlak, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014, s. 80-89.

Jelinek J.A., Uczenie się matematyki przez dzieci podczas korzystania z multimedialnych programów komputerowych, w: Children in the postmodern world. Culture – Media – Social Inequality, H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, A. Basińska (red.), Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 121-136.

Roszyńska E., Jelinek J.A., Dziecko i technika. Rozumowanie dzieci na temat zjawiska elektryczności, w: Children in the postmodern world. Culture – Media – Social Inequality, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, A. Basińska, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 33 – 48.

Jelinek J.A., Budujemy dom, Bliżej przedszkola, 9/2014 (156), s. 42-44.

Jelinek J.A., Elektryfikacja, Bliżej przedszkola, 10/2014 (157), s. 50-51.

Jelinek J.A., Wodociągi i kanalizacja, Bliżej przedszkola, 11/2014 (158), s. 50-53.

Jelinek J.A., Umeblowanie, Bliżej przedszkola, 12/2014 (159), s. 54-55.

Jelinek J.A., Ogród wokół domu, Bliżej przedszkola, 1/2015 (160), s. 48-50.

Jelinek J.A., Budowanie domów, Wychowanie w przedszkolu, 7/2014, s. 38-39.

Jelinek J.A., Kolorowy świat, Wychowanie w przedszkolu, 8/2014, s. 52-54.


2013

Jelinek J.A., The effectiveness of educational multimedia programs in teaching mathematics to first grade primary school students, w: Didactica mathematicae tom 35, red. Ewa Swoboda, s. 117-135.

Jelinek J.A., Uczenie się matematyki w kl. I (na podstawie badań o wykorzystaniu programu „Klik uczy liczyć w Zielonej Szkole”), w: Nowa Szkoła, 717/2013.

Jelinek J.A., Uczenie się matematyki przez uczniów klasy pierwszej podczas korzystania z programów multimedialnych, w: Ruch pedagogiczny 3/2013, s. 181-194.

Jelinek J.A., Mali odkrywcy. Fotografia, Wychowanie w przedszkolu, 7/2013 (719), s. 40-41.

Jelinek J.A., Skąd się wzięła woda w naszym kranie, Wychowanie w przedszkolu, 8/2013 (720), s. 54-55.


2012

Jelinek J.A., Jak dzieci uczą się matematyki korzystając z multimedialnych programów edukacyjnych?, w: Edukacja małego dziecka. Tom 6, E. Ogrodzkiej-Mazur, U. Szuścik i A. Wąsiński (red. ), Cieszyn – Bielsko-Biała – Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2012.

Jelinek J.A., Edukacja medialna małego dziecka – (bez)błędnie realizowana konieczność, w: Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012, s. 107-127.

Jelinek J.A., Eksperymentowanie. Dziecięce badanie rzeczywistości, w: Wychowanie w Przedszkolu 8/2012, s. 22-26.


2010

Roszyńska E., Jelinek J.A., Piknik naukowy, w: Wychowanie w Przedszkolu 10/2010. Materiał dostępny na stronie wydawnictwa.


2009

Jelinek J.A., Jak radzić sobie z kłamstwem małych dzieci?, w: Moje dziecko w przedszkolu. Księga pytań i odpowiedzi. Poradnik dla rodziców, A. Jegier ( red.), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2009; s. 144-161.

Jelinek J.A., The meaning of colour in flat linear construction arranged by 6 years old children, w: Child and Mathematics, E. Swoboda i J. Guncaga (red.), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009, s. 42-52.

Jelinek J.A., Znaczenie koloru w układanych przez dzieci 6-letnie płaskich konstrukcjach linearnych, w: Dziecko i matematyka, E. Swoboda i J. Guncaga (red.), Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009, s. 58-68.