Kącik techniczny

Kącik techniczny to centrum naukowe (podobnie jak kącik przyrodniczy) – to nie wystawa eksponatów – nie muzeum (na tę formę warto przeznaczyć inną część sali), tutaj dzieci mają miejsce na wykonywanie doświadczeń. Przedmioty tutaj zgromadzone powinny umożliwić im (względną) swobodę doświadczeń. Również blat stołu powinien być na tyle duży by dzieci mogły swobodnie na nim pracować. Obok tego warto zaopatrzyć kącik w: krzesła, półki do przechowywania eksponatów, plastikową lub metalową wannę. Kącik trzeba odseparować od miejsca gdzie dzieci mogą biegać.

Na potrzeby prowadzenia prac majsterkowiczowskich kącik trzeba zaopatrzyć w różne przystosowane dla dzieci narzędzia (np. mały młotek, obcęgi, kombinerki itp.).

Przedmioty.

Pomoce jednorazowe:

  • wężyk sylikonowy (do akwarium, sklep zoologiczny)
  • kartki papieru
  • plastelina
  • ołówki, pisaki
  • materiał (szmatki)
  • patyczki
  • giętki drut (sklep elektryczny)
  • włóczka nici
  • foliówki (z odzysku)
  • tektura (z odzysku, np. supermarket)
  • pudełka tekturowe (z odzysku, np. supermarket)
  • kartony po mleku (z odzysku)
  • pudełka po jajkach (z odzysku)
  • styropian (z odzysku, np. supermarket)
  • taśma klejąca
  • folia aluminiowa
  • metalowe puszki bez pokrywek
  • szklanki
  • wata
  • patyki
  • liście
  • szyszki
  • barwniki spożywcze
Pomoce wielorazowe:

  • metalowy łańcuch
  • metalowe kulki
  • szklane kulki
  • gumowy pasek
  • deseczki
  • sznurek (gruby i cienki)
  • pryzmat
  • magnes
  • sprężyna z hakami
  • miski i inne pojemniki
  • butelki 2l, 1l, 0,5l (z odzysku)
  • słoiki z nakrętkami
  • kubeczki (plastikowe lub papierowe)
  • talerzyki (plastikowe lub papierowe)
  • lusterka
  • małe szklane szyby
    (grube szkła, z zaokrąglonym obramowaniem)
  • słomki plastikowe
  • plastikowe rurki (np. pcv)
  • metalowe spinacze
  • przepychacze do zlewu
  • balony
  • strzykawki
  • sprężyny
  • gwoździe
  • gąbki
  • latarka
  • lupa
  • niewielka waga
  • kocyk
  • foremki do ciastek
  • prześcieradło
  • gumki recepturki
  • korytko – pojemnik do eksperymentowania

Kącik techniczno-przyrodniczy na dworze. Kącik do badania świata nie musi znajdować się tylko w pomieszczeniu. Dla przykładu miejsce do badania właściwości wody najlepiej jeśli będzie znajdowało się na dworze. Oto przykład takie tablicy badawczej – tablicy do badania wody.

1 2 3 4 5 6

Niżej przedstawiam bardziej zaawansowane model ścian wodnych wykonane podczas różnych szkoleń i zajęć w przedszkolach i szkołach.

Oczyszczalnia wody (model oczyszczalni)

zdjęcie

Fontanna (zasada działania fontanny)

Dozownik dla roślin

Nagrzewnica i prysznic

obraz11Kanały wodne

obraz1 obraz2 obraz3

Przelewownie wodne (zasada działania naczyń połączonych)
obraz7

O budowaniu wyżej opisanych urządzeń (i innych) przedstawiam na szkoleniach (więcej informacji w: o mnie oraz na Akademii Edukacji)


Z wielką przyjemnością zachęcam do przemyślanego projektowania ogrodów przedszkolnych i szkolnych. Niewiele jest osób, którzy zajmują się tym zagadnieniem na poważnie. Tym bardziej zachęcam do spojrzenia na stronę: PRACOWANIA.K oraz portal FB. Polecam serdecznie.


Więcej na ten temat napisałem w artykułach:

  • Jelinek J.A., Kąciki przyrodnicze w warszawskich przedszkolach. Oczami studentów kierunków wychowanie przedszkolne, w: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4/2014 (53), s. 49-55.
  • Jelinek J.A., Jakość nauczania przyrody. Wiedza przyrodnicza studentów jako wyznacznik jakości kształcenia w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, w: Forum Akademickim, 12/2014, s. 54-56.
  • Jelinek J.A., Ogród wokół domu, Bliżej przedszkola, 1/2015 (160), s. 48-50.
  • Jelinek J.A., Wodociągi i kanalizacja, Bliżej przedszkola, 11/2014 (158), s. 50-53.
  • Jelinek J.A., Skąd się wzięła woda w naszym kranie, Wychowanie w przedszkolu, 8/2013 (720), s. 54-55.